Tramwaje Warszawskie właśnie ogłaszają mega przetarg na dostawy do 213 tramwajów i wartości ponad 2,3 mld zł brutto. Pierwszy tramwaj spodziewany jest na przełomie II i III kwartału 2019 r. –Nie ma drugiego takiego w całej Unii Europejskiej – podkreśla Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
Tramwaje Warszawskie ogłaszają ogromny przetarg na dostawy 213 tramwajów, na co składają się 123 wozy w zamówieniu podstawowym i 90 pojazdów ramach opcji. Oprócz tego zadaniem wykonawcy będzie dostawa specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet naprawczy, pakiet eksploatacyjny, pakiet materiałów niezbędnych do wykonania naprawy głównej oraz wykonywanie napraw powypadkowych w okresie gwarancji. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,9 mld zł netto, czyli ponad 2,3 mld zł brutto.
– To dzień wyjątkowy. Bardzo ogromne zamówienie. Nie ma drugiego takiego w całej Unii Europejskiej – podkreśla Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. Jak dodaje, nie byłoby to możliwe bez dofinansowania UE. Dzisiaj zawiadomienie o przetargu zostało wysłane do europejskiego dziennika zamówień publicznych.
Spółka nie zamawia jednego typu pojazdów. Zadaniem producenta w zadaniu podstawowym będzie dostawa 85 tramwajów dwukierunkowych oraz 18 pojazdów jednokierunkowych o długości do 33 m, a także 20 wozów krótszych, o długości do 24 m. Prawo opcji obejmuje z kolei 45 tramwajów dwukierunkowych i tyle samo jednokierunkowych o długości do 33 m. Tramwaje Warszawskie podkreślają, że długie tramwaje będą dłuższe niż obecnie eksploatowane pojazdy. Spółka wymaga, by wózki skrajne zarówno w krótkich, jak i długich pojazdach były skrętne.
Otwarcie ofert zaplanowano 27 marca. To więcej czasu, niż wymagają przepisy, ale sama specyfikacja – jak podają Tramwaje Warszawskie – liczy 500 stron, umowa natomiast to 50 stron. W postępowaniu mogą brać udział podmioty, które w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły co najmniej 15 nowych tramwajów z napędem energoelektrycznym i niską podłogą. O wyborze zadecyduje szereg kryteriów: cena (53%), pracochłonność czynności obsługowych do przebiegu 1 mln km (20%), zużycie energii (9%), najwyższy nacisk na osi tramwajów na tor (5%), długość płaskiej podłogi (3%), odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych od osi wzdłużnej tramwaju (2%), nachylenie podłogi (2%), poziom dźwięku na zewnątrz tramwaju (2%), poziom dźwięku wewnątrz tramwaju na postoju (2%) oraz okres gwarancji (2%).
Przewoźnik zakłada, że umowę uda się podpisać w lipcu. – Producent będzie miał od podpisani umowy 22 miesiące na dostarczenie tramwajów po homologacji. Oznacza to, że na przełomie I i II kw. 2019 r. pierwszy tramwaj mógłby pojawić się w Warszawie – mówi Krzysztof Karos, prezes spółki Tramwaje Warszawskie. Całe zamówienie podstawowe powinno zostać zrealizowane do 30 kwietnia 2021 r. Natomiast dostawy w ramach opcji mogą być zrealizowane do końca czerwca 2023 r. Realizacja opcji uzależniona jest od wolnych środków finansowych. – Liczymy, że uda się uzyskać dodatkowe finansowanie unijne. Opcja posłuży przede wszystkim do wymiany stopiątek. Po zrealizowaniu tego zamówienia 3/4 naszego taboru będzie niskopodłogowa – mówi Karos.
Zakup związany jest z realizacją kilku projektów unijnych, zakładających budowę nowych tras. – Aż 85 tramwajów będzie obsługiwało nowe trasy. Pozostałe posłużą do wymiany najstarszych wozów – podkreśla Krzysztof Karos. 10 wozów ma zostać dostarczone w ramach budowy tras
na Kasprzaka i Tarchominie, trasa
do Wilanowa obejmuje zakup 50 wozów,
natomiast Gocław 18 pojazdów. Na liście rezerwowej znajduje się projekt zakupu taboru tramwajowego dla obsługi tras tramwajowych – 20 pojazdów jednokierunkowych i 20 pojazdów dwukierunkowych.
Jak przypominają Tramwaje Warszawskie, ogółem od 2007 r. dostarczono łącznie 311 nowych tramwajów (30 sztuk 123N, 15 sztuk 120N, 186 sztuk 120Na, w tym sześć tramwajów dwukierunkowych, 50 sztuk 128N oraz 30 sztuk 134N), z czego 281 to wozy niskopodłogowe (z wyłączeniem wozów 123N od Cegielskiego), dostarczone w dodatku przez Pesę.