Szykują się kolejne zmiany w taryfie przewozowej ZTM Warszawa. Zostaną m.in. wprowadzone tańsze bilety długookresowe ważne wyłącznie w II strefie. Również okoliczne samorządy będą mogły finansować tańsze bilety na przejazdy w I i II strefie dla swoich mieszkańców. To odpowiedź na zastrzeżenia o konkurencyjności i atrakcyjności komunikacji ZTM poza granicami stolicy. Uregulowano też m.in. kwestie legitymacji szkolnych, biletów dla pracowników komunikacji miejskiej oraz utraty kontraktu w przypadku zakupu nowego biletu.
Podstawową zmianą jest wprowadzenie tańszych biletów 30- i 90-dniowych ważnych wyłącznie w II strefie. – Obecny kształt taryfy przewozowej nie proponuje atrakcyjnego rozwiązania dla grup pasażerów poruszających się jedynie w obrębie II strefy biletowej ZTM. Rozwiązanie to stanie się atrakcyjną zachętą do korzystania z transportu zbiorowego również przez mieszkańców gmin podwarszawskich, którzy dotychczas korzystali z innych środków transportu – przekonuje Wiesław Witek, dyrektor ZTM w Warszawie. Bilet 30-dniowy imienny normalny będzie kosztować 112 zł (dla porównania obecnie bilet na I strefę kosztuje 110 zł, a na dwie strefy – 210 zł), natomiast 90-dniowy imienny – 282 zł (dla porównania na I strefę – 280 zł, na dwie strefy – 536 zł).
„Karta warszawiaka” w wersji podmiejskiejTo nie koniec nowości dla pasażerów poruszających się w II strefie. Zostanie wprowadzona oferta Warszawa+, dzięki której zainteresowane gminy – po zawarciu z Warszawą porozumienia w sprawie wysokości dopłat – będą mogły dofinansowywać bilety długookresowe dla określonych grup swoich mieszkańców. Nie ucierpi na tym budżet stołecznej komunikacji – gminy mają pokrywać rzeczywisty koszt przyznanych zniżek. Bilety będą wydawane na spersonalizowanych kartach, dzięki czemu łatwo będzie można ustalić liczbę osób korzystających z oferty.
Zgodnie z taryfą wysokość zniżki w przypadku biletów 30-dniowych i 90-dniowych imiennych normalnych ważnych w obydwu strefach wyniesie odpowiednio 14 i 54 zł. W przypadku biletów ważnych tyko w II strefie zniżka ta wyniesie odpowiednio 14 i 32 zł. – Projekt ten ma na celu zwiększenie zainteresowania pasażerów aglomeracji warszawskiej podróżami komunikacją w relacjach lokalnych oraz połączeniu z Warszawą. Proponowane zmiany mają również na celu promowanie wśród pasażerów regularnego korzystania z biletów długookresowych – uzasadnia Witek. To prawdopodobnie także odpowiedź na głosy, że oferta wspólnego biletu w niektórych gminach
przestaje być atrakcyjna i bardziej opłacalny może być zakup dwóch oddzielnych biletów.
Nie utracisz biletu Uregulowana zostanie też kontrowersyjna kwestia utraty dotychczas zakodowanego na karcie biletu w przypadku kupna nowego rodzaju biletu. Do tej pory, jeżeli mieliśmy bilet 90-dniowy i przed końcem jego ważności kupowaliśmy bilet 30-dniowy, to automatycznie z poprzedniego biletu traciliśmy dni, jakie pozostały do końca jego ważności – bez prawa do zwrotu środków za skasowaną część kontraktu. Jednak prezes UOKiK-u stwierdził, że stanowi to niedozwolone postanowienie umowne. Teraz pasażerowie będą mogli uzyskać zwrot za utraconą część biletu po odjęciu opłat manipulacyjnych w wysokości 20% (ale nie więcej niż 50 zł).
Pozostałe zmiany dotyczą ulg. Prawo do bezpłatnych przejazdów uzyskają umundurowani żołnierze Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania obowiązków służbowych – do tej pory uprawnienie to przysługiwało do stopnia starszego sierżanta służbowego włącznie, jednak od lipca 2004 r. taki stopień nie istnieje.
Dzieci bez legitymacjiZe zmian skorzystają też dzieci i młodzież od 7 do 16 roku życia (do końca nauki w gimnazjum) – teraz poświadczeniem prawa do biletu ulgowego będzie jakikolwiek dokument ze zdjęciem zawierający datę urodzenia. To spore ułatwienie w przypadkach opóźnień w wydawaniu legitymacji szkolnych czy też odroczenia obowiązku szkolnego. ZTM wyszedł z założenia, że skoro istnieje powszechny obowiązek szkolny, to nie ma potrzeby poświadczania uprawnień za pomocą dodatkowych dokumentów.
W projekcie zmian znalazł się też
roczny bilet dla pracowników komunikacji miejskiej, wydawany na spersonalizowanej karcie przez ZTM. Bilet w cenie 100 zł będzie wydawany dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę w wymiarze nie mniejszym niż 0,5 etatu. Ponadto emeryci i renciści miejskich przewoźników komunikacyjnych zachowają uprawnienia do końca 2019 r.
Zmiany będą głosowane w marcu br.