ZDM w Warszawie rozpisał przetarg na operatora przejść podziemnych przy Dworcu Centralnym. Jego zadaniem będzie przebudowa pasaży, a także zarządzanie obiektem przez 30 lat. Miasto nie rezygnuje jednocześnie z wytyczania w tym miejscu przejść naziemnych.
ZDM w Warszawie ogłosił postępowanie na przebudowę i eksploatację przejść podziemnych w rejonie Dworca Centralnego, skrzyżowań z al. Jana Pawła II i Chałubińskiego, a także Emilii Plater oraz łącznika pomiędzy budynkiem LIM (Mariott) a Dw. Centralnym. Łączna powierzchnia obiektów, które zostaną objęte koncesją, to ponad 9 tys. m2. W obrębie obiektów mogą być zlokalizowane powierzchnie komercyjne z przeznaczeniem na cele usługowe, handlowe i gastronomiczne oraz nośniki reklamowe. Wykonawca zostanie wybrany w oparciu o ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym. Koncesja na pełnienie funkcji operatora przejścia zostanie udzielona na okres 360 miesięcy, czyli 30 lat.
Zadaniem prywatnej firmy będzie wykonanie projektów budowlanych i wykonawczych remontu przejść podziemnych zgodnie z zaleceniami ekspertyzy stanu technicznego, a także projektów wykonawczych dot. modernizacji obiektów w zakresie określonym w koncepcji architektonicznej. Następnie operator będzie musiał przeprowadzić roboty remontowe elementów konstrukcyjnych i instalacji stanowiących wyposażenie poszczególnych obiektów, a także modernizacji wnętrz przejść podziemnych, zgodnie z przygotowanymi projektami. Przebudowa nie obejmuje budowy wind i daszków nad klatkami schodowymi – będzie to zadanie odrębne, realizowane przez miasto. Postępowanie nie obejmuje też schodów ruchomych, które były już poddane remontowi kapitalnemu.
Wewnątrz przejścia przewidziano remont kapitalny bądź wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych i urządzeń wentylacyjnych. Przebudowie, której celem jest podniesienie standardu, podlegać będą posadzki wraz ze stopniami schodów, sufity podwieszane z oświetleniem, wyposażenie i wystrój toalet publicznych, a także wyposażenie instalacyjne pasaży pomieszczeń o funkcji handlowej. Operator będzie musiał też wykonać oznakowanie dotykowe oraz system informacji dotyczący topografii okolicy i komunikacji miejskiej. Przebudowa powinna zostać wykonana w ciągu nie później niż trzech lat od podpisania umowy.
Usługi w zakresie utrzymania obejmują zarządzanie całym obiektem pod względem technicznym, eksploatacyjnym oraz komercyjnym, z zastrzeżeniem braku możliwości zmiany sposobu wykorzystania i przeznaczenia poszczególnych powierzchni obiektu bez zgody miasta. Umowa obejmuje też powierzchnię przyległą do przejść podziemnych zajętych przez zadaszenia wejść, a także zatokę rozładunkową pod wiaduktem.
Termin składania ofert mija 9 czerwca. Wykonawca zostanie wybrany w oparciu o trzy kryteria – zaoferowany czynsz (60%), podział zadań i ryzyk między stronami (22%), a także termin realizacji fazy inwestycyjnej przedsięwzięcia (18%). Z operatorem zostanie podpisana umowa o koncesji. Planowany termin zakończenia postępowania to 30 września 2017 r.
Miasto jednocześnie nie rezygnuje z wytyczenia przejść naziemnych na rodzie Czterdziestolatka – po północnej stronie, przez al. Jana Pawła II, po zachodniej stronie, przez Al. Jerozolimskie i po południowej stronie, w rejonie Nowogrodzkiej. Projekt ich wytyczenia został przekazany do inżyniera ruchu. To część większego projektu –
przebudowy odcinka al. Jana Pawła II od ronda ONZ do ronda Czterdziestolatka.
Projekt przebudowy, mat. ZDM Warszawa