Stolica przygotowuje się do realizacji kolejnych dwóch odcinków II linii metra – dwóch stacji w kierunku Bemowa oraz trzech stacji w kierunku Bródna. Przetarg na ich realizację planowany jest na początku przyszłego roku, dzięki czemu dalsza rozbudowa metra będzie mogła być prowadzona bez żadnej przerwy.
W tej chwili trwa budowa tzw. odcinków 3+3, czyli trzech stacji w kierunku zachodnim,
na Wolę oraz trzech stacji w kierunku wschodnim-północnym,
na Targówek. Ich budowa powinna zakończyć się odpowiednio na przełomie listopada i grudnia 2019 r. oraz w maju 2019 r.
Następnym etapem rozbudowy będą tzw. odcinki 2+3. W kierunku zachodnim mają powstać dwie stacje – pociągi dojadą do skrzyżowania Powstańców Śląskich i Górczewskiej. Na odcinku wschodnim-północnym zaplanowano trzy przystanki – metro dotrze do ostatniej zaplanowanej stacji przy skrzyżowaniu Rembielińskiej i Kondratowicza.
W zeszłym roku podpisano umowy z Metroprojektem i Andrzejem Chołdzyńskim
na odcinek zachodni, a z firmą ILF –
na odcinek wschodni-północny. – Przygotowania do budowy tych odcinków zbliżają się do końcowej fazy, jaką jest złożenie wniosków o pozwolenie na budowę. Jeśli wszystko będzie szło normalnym, przewidywalnym trybem, to początek roku 2018 będzie czasem na ogłoszenie postępowań na budowę – zapowiada Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Jeszcze nie wiadomo, czy wykonawcy dla tych dwóch odcinków będą wybierani w jednym przetargu. – Ten model z jednym postępowaniem i dwiema ofertami w wariancie 3+3 się sprawdził. To, czy uda nam się taki model zastosować w postępowaniu na 2+3, będzie wynikało z analiz prawnych – zaznacza Lejk.
Dzięki takiemu rozłożeniu harmonogramu prac, budowa metra będzie mogła być płynnie kontynuowana. – Dokumentację przetargową mamy prawie gotową. Zakładamy, że będziemy się posługiwali się podobnymi zasadami, jak przy odcinkach 3+3, czyli przeznaczymy 38 miesięcy na realizację kolejnych odcinków – mówi prezes Metra.
Jeszcze nie wiadomo, jaki dokładnie będzie harmonogram i tryb realizacji ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra z zapleczem na Morach, niezbędnym dla sprawnego funkcjonowania linii. Sprawa rozstrzygnięcia konkursu na koncepcję architektoniczno-budowlaną
trafiła do sądu.