Tramwaje Warszawskie zapowiadają ogłoszenie w tym roku przetargu na nowy tabor. Spółka planuje w sumie kupić do 2021 roku 120 tramwajów, z których większość ma być dofinansowana ze środków unijnych.
Warszawa w ostatnich latach wydała sporo środków na odnowę taboru tramwajowego. Wystarczy wspomnieć, że w zeszłym roku do Tramwajów Warszawskich dotarło 50 dwukierunkowych Jazzów i 30 krótkich Jazzów. W 2013 r. Pesa zakończyła natomiast kontrakt na dostawę 186 Swingów. To nie wyczerpuje jednak potrzeb spółki.
W tej perspektywie unijnej Tramwaje Warszawskie zamierzają kontynuować odnowę taboru. – W 2016 roku planujemy ogłosić przetarg na zakup tramwajów – zapowiada Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Jeszcze nie wiadomo, jaki będzie dokładny zakres tego postępowania. – W latach 2018-2021 planujemy dostawę ok 120 tramwajów, z których zdecydowana większość ma być dofinansowana ze środków finansowych Unii Europejskiej. Decyzje dotyczące tego czy będzie to realizowane w formie jednego dwóch bądź trzech przetargów nie została jeszcze podjęta – dodaje Powałka.
Zakupy związane są z kilkoma projektami unijnymi, które spółka zamierza realizować w najbliższych latach. Jednym z nich jest
budowa trasy tramwajowej do Wilanowa (na razie wybrano
wykonawcę koncepcji). Planowana inwestycja obejmuje trasę od Dw. Zachodniego w ciągu Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz dalej w ciągu ulic Rakowieckiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego do al. Rzeczypospolitej, zakup 50 tramwajów dwukierunkowych na zwiększenie pracy przewozowej oraz budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu na ok. 150 wozów.
Drugim projektem jest budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie. Obejmuje on realizację dwóch tras –
w ciągu Światowida na odcinku od Mehoffera do pętli Winnica planowanej w rejonie ul. Leśnej Polanki (przetarg na odcinek do Nowodorów
już się toczy), a także w
ciągu ul. Kasprzaka między Skierniewicką a Wolską. Częścią projektu jest zakup dziesięciu dwukierunkowych tramwajów.
Ostatnim przedsięwzięciem wpisanym na listę projektów indykatywnych jest
budowa tramwaju na Gocław. Rozważane są trzy warianty przebiegu przez Saską Kępę – w wzdłuż ul. Międzynarodowej i Afrykańskiej, wzdłuż Kanału Wystawowego oraz wzdłuż Kanału Wystawowego i w rezerwie pod budowę Trasy Tysiąclecia. Dalej trasa prowadzić miałaby Egipską i Bora-Komorowskiego do pętli Gocław. Projekt zakłada zakup 18 tramwajów jednokierunkowych o długości do 33 m.