fot. mdembowska.plkładka według Małgorzaty Dembowskiej zaprojektowana w ramach pracy dyplomowej na Wydziale Architektury PW
Stołeczny ratusz ogłosił właśnie konkurs architektoniczny na most, którym piesi i rowerzyści będą mogli pokonać Wisłę miedzy Starym Miastem a Pragą. Zwycięski projekt otrzyma nagrodę 100 tys. zł, i prawo do podpisania umowy z miastem.
– Chcemy zaprosić duże grono osób wybitnych z Europy i ze świata. Liczymy na to, że projekt będzie niesztampowy i stanie się nową ikoną Warszawy – mówił wiosną ówczesny wiceprezydent miasta odpowiedzialny za inwestycje Jacek Wojciechowicz. – Chcemy stworzyć coś na poziomie Krakowskiego Przedmieścia, tylko już nie wzdłuż Wisły. Coś, co będzie łączyło centralne części Warszawy, gdzie mieszkańcy będą równie chętnie chodzili jak po Starym Mieście, Ząbkowskiej czy Targowej – wskazywał.
Na budowę kładki na wysokości ulic Karowej i Okrzei, do 2019 r. stolica chce przeznaczyć ok. 90 mln zł. Podobnego obiektu nie ma. Warszawa ma kilka mostów drogowych i kolejowych, ale brakuje przeprawy, która miałaby spacerowy charakter. Według niektórych społecznych projektów nowy most mógłby mieć punkty gastronomiczne i usługowe, stałby się więc rzeczywiście miejskim deptakiem.
Architekci, którzy chcieliby wziąć udział w konkursie mogą składać zgłoszenia do 20 stycznia. W ciągu 25 dni ci, którzy spełniają wymagania formalne zostaną do konkursu zaproszeni. Termin składania prac mija 8 maja przyszłego roku.
Jury konkursowe oceni prace według trzech kryteriów. Po pierwsze oceni atrakcyjność formy i funkcjonalność rozwiązań w kontekście połączenia mostu z otoczeniem (40 proc.). Drugim kryterium będzie jakość i oryginalność rozwiązań techniczno–konstrukcyjnych (30 proc.). Trzecim - uwarunkowania finansowe realizacji (30 proc.).
Główna nagroda to 100 tys. zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki. Kolejne nagrody to 70 tys. i 40 tys. zł. Dodatkowo w puli zaplanowano w sumie 50 tys. zł na ewentualne wyróżnienia.
Jak napisano w ogłoszeniu o konkursie, celem jest wyłonienie najlepszej pod względem architektonicznym, wizualnym, użytkowym, komunikacyjnym i ekonomicznym koncepcji architektonicznej mostu pieszo-rowerowego.
To już kolejna w ostatnich tygodniach informacja dotycząca zagospodarowania Wisły. W zeszłym tygodniu zatwierdzono projekt na budowę kładki rowerowej podwieszanej pod mostem Łazienkowskim. W październiku otwarto z kolei trzystumetrową kładkę pieszo–rowerową nad kanałem Żerańskim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.