Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa. Spada liczba wypadków. Wciąż głównie giną piesi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa. Spada liczba wypadków. Wciąż głównie giną piesi
fot. ZDM Warszawa
W opublikowanym przez warszawski ZDM Raporcie o Stanie Bezpieczeństwa Drogowego w 2016 r. bardzo dokładnie przeanalizowano dane dotyczące wypadków na warszawskich ulicach w zeszłym roku. W najważniejszych wskaźnikach - liczba wypadków, czy liczba ofiar – statystyki spadają. Ale wciąż prawie dwie trzecie tych którzy giną na stołecznych ulicach to piesi, a trzy czwarte tych, którzy je powodują, to kierowcy samochodów.

Raport za ubiegły rok, który opublikowano na początku lata, to tak naprawdę kopalnia wiedzy o zdarzeniach drogowych na warszawskich ulicach. Podobne zestawienia ZDM przygotowuje od 2012 r. a dane otrzymuje od policji. Wyłaniają się z nich czasem naprawdę zaskakujące wnioski.

Najważniejsze liczby wskazują, że z roku na rok jest bezpieczniej. W zeszłym roku doszło w Warszawie do 914 wypadków, czyli o 5 proc. mniej niż rok wcześniej. Zginęły w nich (na miejscu lub w wyniku obrażeń) 54 osoby, czyli o 7 mniej niż rok wcześniej,a rannych było 1037 osób, czyli o 49 mniej niż w 2015 r. Co istotne w ciągu ostatniej dekady roczna liczba wypadków spadła o 41 proc., a liczba rannych i zabitych o połowę.

Piesi wciąż niechronieni

Aż 61 proc. ofiar wypadków na warszawskich drogach stanowili piesi. To o tyle istotne, że wypadki z ich udziałem stanowią mniej niż połowę wszystkich, a gdy popatrzymy na zestawienie przyczyn wypadków, odpowiadają oni za nieco ponad 10 proc. z nich. Pozostałe prawie 90 proc. wypadków zdarzyło się z winy kierujących pojazdami. Tu z kolei dominują kierowcy samochodów. W 2016 r. byli odpowiedzialni za 682 wypadki. Warto podkreślić, że to duży spadek w porównaniu z poprzednim rokiem (w 2015 r. kierowcy samochodów spowodowali 732 wypadki), ale i tak wciąż oni powodują największe zagrożenie na ulicach. Co warte odnotowania spośród wszystkich wypadków przyczyną aż 256 z nich, czyli 28 proc., było nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu.

Martwić może zestawienie stopnia obrażeń u poszkodowanych. Co piąty poszkodowany w wypadku pieszy odniósł ciężkie obrażenia, nieco lepiej wygląda to wśród rowerzystów (16,5 proc.), za to „tylko” co dziesiąty kierowca kończy wypadek z ciężkimi obrażeniami. Jak tłumaczą twórcy raportu liczba osób ciężko rannych wśród pieszych wzrosła w porównaniu z 2015 r., a liczba ciężko rannych rowerzystów podwoiła się.

Strach na motocyklu

Kierowcy jednośladów spowodowali w 2016 r. 68 wypadków, których zginęło aż 5 osób i 49 zostało rannych. Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie pięć ofiar śmiertelnych to motocykliści. Sami rowerzyści byli odpowiedzialni za 42 wypadki w ciągu całego roku.

Wypadków z udziałem rowerzystów było jednak więcej (153) i statystyki wskazują, że rzadko wychodzi się z nich bez szwanku. Ogółem rannych w wypadkach z udziałem rowerów było 158 z czego 137 to rowerzyści, a w dodatku dwóch z nich zginęło.



Niebezpieczne miejsca

Eksperci z ZDM słusznie zauważyli, że najbardziej niebezpieczne miejsca w Warszawie to skrzyżowania. Wskazali więc te, na których najczęściej dochodzi do wypadków, podobnie jak niebezpieczne odcinki dróg. Okazuje się że w większości leżą na prawym brzegu Wisły.

Trzy skrzyżowania, na których w zeszłym roku doszło do wypadku cztery razy to skrzyżowanie Andersa z Anielewicza na Muranowie, Rondo Starzyńskiego, oraz Skrzyżowanie Bursztynowej z Żegańską w Wawrze. Co ciekawe w tym ostatnim wypadku za każdym razem polegało to na najechaniu na pieszego. Z kolei w czterech wypadkach na rondzie Starzyńskiego nie ucierpiał żaden pieszy.



Niebezpieczne odcinki dróg (na których zdarzyły się po trzy wypadki) to fragment Alei Prymasa Tysiąclecia między Górczewską a Wolską, Myśliborska między Światowida a Pasażem Sławika, Św. Wincentego miedzy Borzymowską a Gilarską, Jagiellońska między Golędzinowską a Batalionu Platerówek oraz Armii Ludowej między placem na Rozdrożu i Solcem.

Bezpieczniej w weekendy?

Ciekawe wydaje się też zestawienie czasu w jakim zdarzają się wypadki na warszawskich ulicach. Najczęściej ma to miejsce w godzinach 16.-18. co nie dziwi, bo to popołudniowy szczyt. Co jednak istotne szczyt poranny nie różni się pod względem liczby wypadków, od kolejnych godzin, aż popołudnia i wczesnego wieczoru.

W ciągu tygodnia liczba wypadków utrzymuje się na podobnym poziomie, by w piątek znacząco spaść, a w sobotę spaść jeszcze trochę. W niedzielę wraca do zwykłego poziomu. Spośród wszystkich wypadków w ubiegłym roku tylko 88 zdarzyło się w piątki, a tylko 72 w soboty. Każdy inny dzień tygodnia to w sumie ok. 150 wypadków przez cały rok. To może oznaczać, że na weekend warszawiacy odstawiają samochody na parking.

Ciekawa jest też statystyka miesięczna. Najwięcej wypadków w 2016 r. zdarzyło się w maju (110), w czerwcu (98), oraz w grudniu (96). Najmniej było ich w styczniu (54), lutym (63) i marcu (58). To akurat łatwo wytłumaczyć. W zimie na ulicach jest po prostu mniej pieszych i rowerzystów. Ci drudzy wyciągają rowery z piwnic gdy tylko zrobi się w maju ciepło. Wysoka liczba wypadków w grudniu to zapewne efekt zaskoczenia zimą.

Cały raport, a także raporty z lat ubiegłych, można przeczytać tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

Przestrzeń

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

inf. pras. ZDM Warszawa 18 sierpnia 2023

Warszawa. Znów mniej ofiar wypadków i mniej zabitych pieszych

Przestrzeń

Dlaczego wykoleił się pociąg metra w Moskwie?

Komunikacja

Dlaczego wykoleił się pociąg metra w Moskwie?

Witold Urbanowicz 16 lipca 2014

Moskwa: Wykoleiły się wagony metra. Są ofiary śmiertelne

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

Przestrzeń

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

inf. pras. ZDM Warszawa 18 sierpnia 2023

Warszawa. Znów mniej ofiar wypadków i mniej zabitych pieszych

Przestrzeń

Dlaczego wykoleił się pociąg metra w Moskwie?

Komunikacja

Dlaczego wykoleił się pociąg metra w Moskwie?

Witold Urbanowicz 16 lipca 2014

Moskwa: Wykoleiły się wagony metra. Są ofiary śmiertelne

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5