Odcinek planowanej trasy tramwajowej między ul. Grójecką a Dworcem Zachodnim na Ochocie otrzymał decyzję środowiskową. To jeden z odcinków trasy, mającej w przyszłości połączyć Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem, który ma szanse powstać najszybciej. Jej elementem jest tunel pod Parkiem Zachodnim i stacją Warszawa Zachodnia.
Biuro Ochrony Środowiska wydało 30 stycznia decyzję środowiskową dla linii tramwajowej łączącej Grójecką z Dworcem Zachodnim. To pierwszy taki dokument spośród odcinków planowanej trasy mającej przebiegać między Wolą, Ochotą i Mokotowem oraz Wilanowem. Ochocki odcinek ma szansę zostać zrealizowany jako jeden z pierwszych – w tej chwili zakładane lata realizacji to 2019-2020.
Nowa linia w kierunku Dworca Zachodniego rozpocznie się na skrzyżowaniu Grójeckiej i Bitwy Warszawskiej 1920 r., stanowiąc niejako przedłużenie istniejącej trasy w ciągu Banacha. Dalej torowisko będzie poprowadzone w pasie dzielącym ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Następnie tramwaj zostanie poprowadzony pod ziemią, w tunelu pod Parkiem Zachodnim, do podziemnego przystanku zlokalizowanego między Alejami Jerozolimskimi i stacją Warszawa Zachodnia (to jeden z
trzech przystanków tramwajowych planowanych w rejonie Dworca Zachodniego). Tutaj tramwaje skończą bieg, zanim – w jednym z kolejnych etapów –
pojadą na Wolę. Przystanek zostanie ulokowany na poziomie -2 i jest wpisany w koncepcję
przebudowy stacji i dworca Warszawa Zachodnia, którą niedawno prezentowali przedstawiciele PKP PLK i PKP SA. Więcej o odcinku ochockim pisaliśmy
tutaj.
Jak pisaliśmy, trasa do Wilanowa podzielona jest na sześć etapów, które są przygotowywane w oparciu o równoległe, oddzielne koncepcje programowo-przestrzenne. Najbardziej zaawansowane przygotowania prowadzone są właśnie na ochockim odcinku (odc. B), a także fragmencie trasy łączącej Puławską z Miasteczkiem Wilanów (D+E). Oba zostały zgłoszone do dofinansowania unijnego. Komplementarnym projektem jest budowa
nowej zajezdni na Annopolu na 150 wozów (również otrzymała decyzję środowiskową), a także zakup 50 dwukierunkowych tramwajów, wchodzących w skład
wielkiego zamówienia na 213 pojazdów.