DVS Rafał Kuchta, Euroasfalt oraz Dynniq Poland złożyły oferty w przetargu na budowę 17 aktywnych przejść dla pieszych w Warszawie. Pierwsze tego rodzaju przejście ZDM zbudował w zeszłym roku na ul. Kondratowicza. Kolejne powstaną do jesieni tego roku.
O aktywnych przejściach już pisaliśmy. To specjalnie oświetlona i wymalowana „zebra”, która ostrzega kierowców, że do przejścia zbliża się pieszy. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego systemu wykrywania złożonego z kilku, zsynchronizowanych ze sobą elementów – czujników ruchu, punktowych elementów odblaskowych, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych D-6 z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej.
Co istotne ostrzeżenia działają gdy w pobliżu jest pieszy, a nie gdy nic się nie dzieje. Dlatego świetnie sprawdzają się w tych punktach, które po pierwsze są gorzej doświetlone w nocy, a po drugie, które są niezbyt uczęszczane, a znajdują się na długich prostych odcinkach ulicy, gdzie kierowcy rozwijają dużą prędkość. Teraz otrzymają czytelne sygnały, ze powinni zwolnić lub zatrzymać się.
ZDM wymienia 17 miejsc wytypowanych do przebudowy. To ulice: Grzybowska przed Ciepłą, Modlińska – Drogowa, ks. J. Popiełuszki – P. Gojawiczyńskiej, Z. Krasińskiego – S. Czarnieckiego, A. Mickiewicza – L. Mierosławskiego, Powstańców Śląskich – Pirenejska, Wybrzeże Helskie – most Śląsko-Dąbrowski, Grochowska – Mińska, J. Waszyngtona – Niekłańska, J. Waszyngtona – Modrzewiowa, Marszałkowska – Senatorska, L. Kruczkowskiego – 3 Maja (strona północna i południowa), Ludna – Okrąg, Al. Jerozolimskie – Spiska, al. Niepodległości – T. Lenartowicza i al. KEN – P. Telekiego. Zamówienie podzielono na dwie części. W każdym znalazły się punkty położone blisko siebie.
Wykonawca będzie musiał opracować dokumentację techniczną i wykonać prace budowlane. Na część pierwszą, w której jest 9 lokalizacji ZDM przeznaczył 977,85 tys. zł, na cześć drugą, obejmującą 8 miejsc – 842,55 tys. zł.
Wszyscy trzej oferenci zadeklarowali realizację obu części zamówienia, ale nie wszystkie oferty mieszczą się z budżetowych założeniach miasta. DVS Rafał Kuchta przekracza je w obu częściach (1 582 887 zł – pierwsza, 1 185 449,4 zł – druga) choć zadeklarował skrócenie terminu realizacji o 40 dni o wydłużenie gwarancji do 3 lat. Dynniq Poland przekracza limit nieznacznie (1 105 155 zł – pierwsza, 859 155 zł – druga), ale nie skróci terminu realizacji, choć przedłuży termin gwarancji do 5 lat. Jedynym, który w jednej części mieści się w limicie jest Euroasfalt (1 014 896,76 zł – pierwsza, 804 632,99 zł – druga), który zbuduje przejścia szybciej o 40 dni i przedłuży gwarancję do 5 lat.
ZDM sprawdzi oferty przed podjęciem decyzji, ale wydaje się że zamówienie trafi do tego ostatniego wykonawcy. Urzędnicy zakładają, że przejścia będą gotowe w październiku.