Komisja Europejska zatwierdziła dofinansowanie unijne dla kolejnych inwestycji komunikacyjnych polskiej stolicy. Środki te umożliwią realizację dwóch kolejnych odcinków II linii metra – na Bródno i Bemowo oraz wielu odcinków trasy tramwajowej z Woli do Wilanowa. W sumie dofinansowanie sięga kwoty 2,6 mld zł.
Komisja Europejska wydała decyzję o dofinansowaniu kwotą 448 mln euro trzeciego etapu budowy II linii metra (tzw. odcinki 3+2). W sumie powstanie ok. 6 km nowej trasy i pięć stacji, dzięki którym metro dotrze na Bemowo i na Bródno. Projekt obejmuje też zakup 17 nowych pociągów, które stanowią część nierozstrzygniętego jeszcze przetargu na
dostawy do 45 pociągów metra. To już trzecia dotacja na budowę metra. Poprzednie granty wyniosły ok. 776 mln euro.
Przetarg na realizację odcinka 3+2 ma ruszyć w ciągu najbliższych kilku miesięcy. W sumie powstanie ok. 6 km nowej trasy. W trzecim etapie budowy na odcinku zachodnim w kierunku Bemowa przewidziano dwie stacje. Przystanek C5 o roboczej nazwie Wola Park powstanie pod Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej. Kolejna stacja C4, za którą przewidziano sporą komorę torów odstawczych, znajdzie się również pod Górczewską, po wschodniej stronie ul. Powstańców Śląskich, z wyjściami na wszystkie narożniki skrzyżowania i – po korektach –
także na przystanki tramwajowe. Wizualizacje stacji
tutaj.
Odcinek wschodni-północny obejmuje trzy stacje. Przystanek C19 Zacisze powstać ma pod ul. Figara, po południowej stronie skrzyżowania ul. Litawora z ul. Rolanda. Kolejną stację, C20 Kondratowicza, przewidziano pod skrzyżowaniem ul. Kondratowicza z ul. Malborską, po zachodniej stronie ul. Św. Wincentego. Ostatnia stacja, C21 Bródno (Rembielińska) powstać ma pod ul. Kondratowicza po wschodniej stronie ul. Rembielińskiej. Za tym przystankiem zaplanowana jest
bardzo duża komora techniczna. Wizualizacje stacji
tutaj.
Powody do zadowolenia mają też Tramwaje Warszawskie. Komisja Europejska zatwierdziła środki dla projektu
linii tramwajowej z Dw. Zachodniego do Wilanowa (dofinansowanie nie obejmuje odcinków przez Pole Mokotowskie i Wolę, które na razie mają być budowane bez środków unijnych). W sumie w ramach tych środków powstanie 12 km trasy – od Dw. Zachodniego do Grójeckiej (z odcinkiem tunelu pod Dworcem Zachodnim), a także od stacji metra Pole Mokotowskie przez Rakowiecką, Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej do Miasteczka Wilanów (z odnogami w ciągu ul. Gagarina na Sielce, a także ul. Św. Bonifacego na Stegny).
Dofinansowanie uwzględnia też zakup 50 tramwajów dwukierunkowych i
budowę zajezdni na Annopolu. Dostawy tramwajów są uwzględnione w przetargu na zakup do 213 nowych tramwajów, który
jest aktualnie w zawieszeniu.