Partnerzy serwisu:
Mobilność

Warszawa. W ładowarce na Spartańskiej podłączono prąd

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Warszawa. W ładowarce na Spartańskiej podłączono prąd
fot. Jakub Dybalskiładowarka na ul. Spartańskiej
Dziś firma Innogy podłączyła prąd w pierwszej w Warszawie ładowarce pantografowej dla autobusów na pętli Spartańska. Mniej więcej za tydzień, po testach, będzie można bez problemu ładować stołeczne elektrobusy, co prawie dwukrotnie powiększy ich możliwości. Tymczasem miasto przygotowuje się do stawiania kolejnych ładowarek.

Dziś elektrobus, który kursuje na linii 222, mniej więcej po 130 przejechanych kilometrach musi zjechać do zajezdni gdzie 2–3 godziny trwa jego ponowne ładowanie. Jak ocenia prezes MZA Warszawa Jan Kuźmiński, dzięki postawieniu ładowarek w mieście i uzupełnianiu w ten sposób zużytej energii, autobusy będą mogły zjeżdżać do zajezdni co 200–250 km. To właściwie pozwoli im działać bez problemu przez cały dzień.

Autobus zasilany słońcem

Podobnych ładowarek stanie w Warszawie 19. Jesienią dwie kolejne pojawią się na ul. Konwiktorskiej. Miasto przygotowuje się do przetargu na dziesięć kolejnych, które być może pojawią się już w przyszłym roku. Ale to nie wszystko. – W planach jest postawienie w całym mieście 100 punktów ładowania zarówno autobusów, jaki samochodów osobowych – tłumaczy Kuźmiński. – To niezbędne, bo możemy kupić mnóstwo autobusów elektrycznych, ale musimy zapewnić im możliwość doładowania – dodaje.

To zresztą nie jedyny sposób na wykorzystanie energii elektrycznej w Warszawskich autobusach. Na dachu jednej z hal w zajezdni przy ul. Woronicza zamontowano 290 paneli fotowoltaicznych, a MZA planują montaż podobnej infrastruktury na innych budynkach zajezdni tak, że docelowo będzie ich dwa razy więcej niż w tym momencie.


Panele fotowoltaiczne na dachu jednej z hal zajezdni "Woronicza". Fot. Jakub Dybalski

– Już teraz, podczas słonecznego dnia, te panele zapewniają nam energię dla całej zajezdni, a dodatkowo dzięki nim jesteśmy w stanie naładować jednego elektrobusa – tłumaczy kierownik zajezdni na Woronicza Antoni Mroczek. – Wszystkich pojazdów w ten sposób nie naładujemy, ale co najmniej kilka kolejnych po rozbudowie, będzie można zasilać dzięki energii słonecznej – dodaje.

Warszawski przewoźnik niedługo będzie korzystał z bardzo dużej floty elektrobusów. Dziś jest ich dziesięć od Solarisa. Tego lata ma trafić do stolicy kolejnych dziesięć od Ursusa, a do marca przyszłego roku następnych dziesięć, znów od Solarisa. Jesienią ma być tu testowany kolejny, tym razem przegubowy, 18–metrowy elektrobus Solarisa. Potem Warszawa przymierza się do wielkiego przetargu na 130 elektrobusów różnych długości.

Hybrydy tracą konkurencyjność?

Kuźmiński, pytany o inne alternatywne źródła napędu przyznaje, że dla zwiększenia floty autobusów na gaz konieczne jest zbudowanie jeszcze jednej stacji tankowania (dziś gazowce tankowane są na Ostrobramskiej). Za to w przypadku hybryd przyznał, że MZA myślą o zakupie hybryd elektrycznych, ale przy tak szybkim tempie rozwoju elektromobilności, autobusy hybrydowe przestają być konkurencyjne.

– Tego rodzaju pojazdy cały czas są bardzo drogie, ale oszczędności w trakcie użytkowania pojazdu nie przekraczają 25 proc. – przyznał szef MZA tłumacząc, że w ten sposób nie odzyska się pieniędzy przeznaczonych na zakup takich pojazdów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5