Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa w ogonie rankingu miejskiej mobilności. Dlaczego?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa w ogonie rankingu miejskiej mobilności. Dlaczego?
fot. Halibutt, lic. CC A 3.0 Unported
Serwis Politico.eu opublikował ranking 20 miast europejskich uszeregowanych pod kątem miejskiej mobilności. Warszawa znalazła się w nim na odległym, 17. miejscu, wyprzedzając jedynie Brukselę, Marsylię i Rzym. Gdy przyjrzeć się bliżej zestawieniu, z poruszaniem się po stolicy Polski nie jest chyba tak, źle, choć ewidentnie ciągną ją w dół kwestie samochodowe.

Ranking Politico.eu, czyli europejskiej edycji opiniotwórczego amerykańskiego serwisu informacyjnego, może na pierwszy rzut oka dziwić. Tym bardziej, że w podobnych zestawieniach Warszawa wcale nie wypada źle. Niedawno opisywaliśmy zestawienie europejskich stolic pod względem sharingowych form transportu i zajęła w nim 4. miejsce, choć np. car–sharing dopiero tu raczkuje.

„Mobility index” stworzony przez Politico ma ten feler, że dotyczy właściwie nie tyle transportu publicznego, czy – szerzej – mobilności, ale… wszystkiego. Twórcy uszeregowali każde z dwudziestu miast (Amsterdam, Ateny, Berlin, Bruksela, Budapeszt, Kopenhaga, Dublin, Helsinki, Lizbona, Londyn, Madryt, Manchester, Marsylia, Monachium, Paryż, Praga, Rzym, Sztokholm, Warszawa, Wiedeń) w pięciu kategoriach – zanieczyszczenie powietrza, zatłoczenie ulic, udział ruchu rowerowego w transporcie, udział komunikacji miejskiej w transporcie, cena pojedynczego biletu. Wyciągnęli z tego średnią i wyszło im, że najlepiej pod względem mobilności w Europie wyglądają Helsinki, Kopenhaga i Sztokholm, a najgorzej Rzym. Choć indeks nie jest wolny od uogólnień, o czym za chwilę, to pozwala na kilka ciekawych spostrzeżeń.



Warszawa znalazła się na pierwszym miejscu jeśli chodzi o cenę pojedynczego biletu (4,4 zł, co przeliczono na 1,03 euro). To nie dziwi, bo w porównaniu do innych miast europejskich jeżdżenie komunikacją miejską po polskiej stolicy jest bardzo tanie, a i porównując choćby koszt biletu miesięcznego (98 zł) do innych miast w Polsce, często wypada pod tym względem lepiej. Warszawa jest na czele również jeśli chodzi o odsetek osób korzystających z transportu publicznego (54 proc.). Skoro więc w dwóch z pięciu kategorii jest na czele, dlaczego wylądowała na 17. miejscu?

Tym co Warszawę ciągnie w dół, są kwestie samochodowe. Stolica polski wypada najgorzej jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza (w zestawieniu podano średnioroczny poziom PM 2,5 według danych WHO zawartych w Global Urban Ambient Air Pollution Database). Mimo, że w Polsce za smog odpowiadają głównie piece węglowe, to w przypadku centrów miast za zanieczyszczenia odpowiedzialne są głównie samochody. Marnie wygląda też kwestia korków, a ściślej kongestii, czyli zatłoczenia ulic. Pod tym względem Warszawa mieści w środku tabeli ale z niewielką przewagą nad najgorszymi w zestawieniu. Te dane Politico zebrało od zbierającego dane o ruchu ulicznym serwisu Tom Tom.

Stolica Polski marnie wypada też jeśli chodzi o liczbę rowerzystów. 1 proc. tych którzy pedałują lokuje ją na dole zestawienia i znacząco rozbiega się z deklarowanym niedawno przez warszawskich urzędników 5–procentowym udziałem ruchu rowerowego, który wyszedł przy okazji tegorocznych pomiarów. I w dyskusjach warto podawać raczej tę druga liczbę, bo Politico posłużyło się danymi z Europejskiej Federacji Cyklistów, która rzeczywiście na swojej stronie internetowej wskazuje, że w Warszawie pedałuje ledwie 1 proc. mieszkańców, ale to dane z 2009 r. Gdyby przyjąć 5 proc. Warszawa znalazłaby się w górnej części zestawienia rowerowego i pewnie sporo wyżej w całym „Mobility index”.

Ranking przygotowany przez Politico, mimo powyższych niedopatrzeń, zwraca uwagę na istotne kwestie. Warszawa odstaje od innych europejskich aglomeracji jeśli chodzi o czystość powietrza, a to w nich w ostatnich lata podejmowane są najbardziej radykalne działania by walczyć ze smogiem (Wielka Brytania i Francja zapowiedziały zakaz produkcji i sprzedaży aut na benzynę od 2040 r.). Warto też zwrócić uwagę, że mimo niskich cen biletów i dużej popularności komunikacji miejskiej w stolicy Polski i tak jest problem z zatłoczeniem na ulicach. A to oznacza, że po prostu aut jest za dużo.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5