Zarząd Dróg Miejskich otworzył oferty w przetargu na przebudowę skrzyżowania Alej Jerozolimskich i Emilii Plater, dzięki którym pojawią się pasy i przejazdy rowerowe. Udogodnienia, dzięki którym niezmotoryzowani użytkownicy tego skrzyżowania nie będą musieli schodzić do podziemi, zostaną wytyczone w tym roku.
Aleje Jerozolimskie są pozbawione naziemnych przejść między placem Starynkiewicza a Kruczą, czyli na dystansie 1,5 km. Wielokrotnie na niedogodności w przekraczaniu tego ciągu skarżyli się osoby mające problem z poruszaniem się, dla których ścisłe centrum jest nieprzyjazne i niedostępne. Pojawiły się liczne głosy o wytyczenie przejść naziemnych.
W ostatnim okresie polityka Ratusza w zakresie mobilności zmienia się. Pierwszą jaskółką zmian były
pasy przez Emilii Plater, na wysokości Złotych Tarasów, które pojawiły się tymczasowo, podczas remontu podziemi Dworca Centralnego.
Piesi zagłosowali jednak nogami i pasy zostały – bez wielkiej straty w tym przypadku dla kierowców. Urzędnicy zapowiedzieli szereg zmian, dzięki którym centrum ma stać się
przyjaźniejsze dla pieszych. Dotyczy to też Alej Jerozolimskich, gdzie zapowiedziano pasy na
rondzie Czterdziestolatka, Emilii Plater i
rondzie Dmowskiego. Najszybciej zmiany uda się wdrożyć na skrzyżowaniu z Emilii Plater, bo tutaj zakres prac jest najmniejszy.
ZDM prowadzi przetarg na przebudowę skrzyżowania. Piesi zyskają dwa nowe przejścia – przez Al. Jerozolimskie po zachodniej stronie oraz przez ul. Emilii Plater po północnej stronie. Między jezdniami przewidziano azyle. Równolegle wytyczone zostaną przejazdy rowerowe, a na dalszym odcinku Emilii Plater do Nowogrodzkiej zostanie dopuszczony ruch rowerów w obu kierunkach. Umożliwi to rowerzystom pokonanie bariery, jaką są Aleje Jerozolimskie i przejazd z północy na południe.
Ponadto, dzięki pasom, pojawi się dojście naziemne do przystanku tramwajowego przy Dworcu Centralnym, ale na razie tylko w kierunku Ochoty. – Dojście na drugi peron będzie zapewnione przy okazji przebudowy ronda Czterdziestolatka. Wyznaczenie przejścia przez tory obecnie nie jest możliwe ze względu na długość peronu (konieczność pomieszczenia 2 składów jest trudna do pogodzenia z budową rampy aby pokonać torowisko) – mówi Mikołaj Pieńkos, p.o. naczelnik wydziału komunikacji społecznej w ZDM Warszawa.
Istniejące przejście podziemne nie będzie likwidowane – korzystanie z niego będzie wygodne dla osób udających się na dworzec. Plany
obejmują jednak jego remont. ZDM zapowiada też usprawnienia dla kierowców. Na skrzyżowaniu pojawią się wyspy kanalizujące ruch, pojawią się pasy prowadzące, które ułatwią opuszczenie skrzyżowania. Dostosowany zostanie też program sygnalizacji do natężenia ruchu w poszczególnych kierunkach.
W postępowaniu wpłynęły dwie oferty – na kwotę 1,5 mln zł i 2,3 mln zł brutto. Teraz zostaną one poddane analizie. Udogodnienia dla pieszych i rowerzystów mają pojawić się zgodnie ze specyfikacją zamówienia do połowy grudnia 2016 r.