Zarząd Transportu Miejskiego chce stworzyć przy stacji metra Wilanowska (tzw. Dworzec Południowy) węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. To popularne miejsce przesiadek pomiędzy środkami komunikacji miejskiej, podmiejskiej, ale też międzymiastowej. Czy przy okazji możliwej inwestycji organizator komunikacji wybuduje nową siedzibę?
Wilanowska to spory węzeł przesiadkowy, obejmujący tramwaje, metro i autobusy, w tym podmiejskie. Kończą tutaj też autobusy międzymiastowe np. Polskiego Busa. Obok zlokalizowany jest również parking Park&Ride. To także rejon intensywnej zabudowy mieszkaniowej i biurowej. Węzeł i obszar swoją zwyczajową nazwę – Dworzec Południowy – wziął od piaseczyńskiej kolei wąskotorowej, która dojeżdżała tutaj do 1969 r.
Obecne rozwiązania infrastrukturalne i związane z obsługą pasażerów nie licują jednak z rangą miejsca. Nie ma poczekalni czy punktu obsługi pasażera, a na przystankach stoją jedynie niewielkie wiaty. ZTM zapowiada przeobrażenie tej przestrzeni w dłuższej perspektywie. – Chcemy tam stworzyć dobrej jakości węzeł przesiadkowy – mówi Wiesław Witek, szef Zarządu Transportu Miejskiego. Na razie nie ma terminu możliwej przebudowy. Wiadomo jednak, że ZTM chciałby ogłosić konkurs architektoniczny.
Na razie w zasadzie jedynym węzłem z jakąkolwiek dodatkową infrastrukturą są Młociny przy stacji końcowej I linii metra. Pod tym względem Warszawa jest w tyle za innymi miastami, gdzie takie dworce komunikacji miejskiej z powodzeniem funkcjonują. – Podpisaliśmy w zeszłym tygodniu porozumienie o współpracy z Wydziałem Architektury Politechniki Warszawskiej. Będziemy analizować miasto pod kątem tworzenia miejsc, w których mogą powstać węzły przesiadkowe – nie tylko z punktu widzenia technicznego, ale również ułożenia przestrzeni publicznej. Myślę, że tym pierwszym punktem będzie tzw. Dworzec Południowy, czyli tutaj, gdzie mamy pętlę ogromnej ilości autobusów nie tylko komunikacji miejskiej – mówi Witek.
Niewykluczone, że stworzenie węzła byłoby okazją do zmiany siedziby ZTM. – Skoro mamy prawo do dysponowania terenem, to rozważamy, czy poza funkcjami stricte komunikacyjnymi nie warto byłoby wybudować siedziby dla naszych potrzeb. To dobre, predysponowane miejsce, żeby i węzeł i być może siedziba się pojawiła – twierdzi Wiesław Witek. Obecnie ZTM urzęduje przy Żelaznej, gdzie przestrzeń biurowa jest dzierżawiona.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.