Tramwaje Warszawskie czekają na decyzję ws. budowy trasy tramwajowej Dw. Zachodni – Wilanów. – Myślę, że ona uzyska akceptację pani prezydent – mówi Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. Jak podkreśla, czasu jest mało – prace przygotowawcze do budowy 10-kilometrowej trasy mogą zająć trzy lata.
Warszawa zamierza w nowej perspektywie dalej rozbudowywać układ komunikacyjny. Pewnikiem jest metro. Mają być też środki na inwestycje tramwajowe, choć nie zapadły jeszcze wiążące decyzje. – W tej chwili trwają prace w Urzędzie Miasta, które doprowadzą do tego, że zostaną określone projekty, na które Tramwaje Warszawskie i inne jednostki miejskie będą pozyskiwać dofinansowanie unijne – mówi Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. Jednym z projektów czekających na zielone światło jest
trasa z Dw. Zachodniego do Wilanowa. W tej kwestii prezes jest dobrej myśli. – Myślę, że ona uzyska akceptację pani prezydent – mówi Karos.
Po uzyskaniu zielonego światła Tramwaje Warszawskie przystąpią do przygotowania wniosku o decyzję środowiskową. – Czasu jest naprawdę mało – podkreśla Krzysztof Karos. Etap decyzji środowiskowej może być kluczowy dla inwestycji. – Planowany przebieg – zapisany w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – obejmuje również obrzeża Pola Mokotowskiego . Na pewno będzie to temat dyskutowany szeroko wśród mieszkańców i organizacji pozarządowych. Myślę, że torowisko trawiaste przy Rostafińskich nie będzie problemem również dla ekologów – prognozuje Karos.
Następnym krokiem będzie przetarg na dokumentacje projektową. – Zbliżamy się do modelu zachodniego. Kiedyś budowa trwała dziesięć lat, a przygotowania rok, były decyzje odpowiednich władz i nie było żadnego problemu. Dzisiaj się role odwróciły: przygotowania trwają cztery lata, a budowa – rok-półtora – mówi prezes Tramwajów Warszawskich. – Na okres przygotowawczy z uzyskaniem niezbędnych dokumentów i wyborem wykonawcy trzeba 30-36 miesięcy. Później przystąpimy do budowy – mówi Krzysztof Karos.
Najmniej problemu powinno być z zachodnim fragmentem trasy. – Odcinek zupełnie niezależny to Dw. Zachodni – Grójecka. Możemy to robić bez żadnego problemu i włączyć ten układ do naszego systemu tramwajowego – mówi Karos.
Tramwaje Warszawskie zakładają etapowanie budowy najdłuższego odcinka trasy do Wilanowa. – W tym całym naszym projekcie, o który się ubiegamy, założyliśmy zakup tramwajów dwukierunkowych, w związku z tym będzie można stopniowo tę inwestycję realizować. Nie trzeba będzie czekać na wybudowanie całych 10 km trasy, tylko będzie można – stopniowo wykorzystując tramwaje dwukierunkowe – ją etapować – podkreśla Karos.