fot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
PKP SA prowadzi przetarg na prace renowacyjne na Warszawie Wileńskiej. Niegrzeszący urodą dworzec, odstający jakością zastosowanych materiałów w porównaniu do centrum handlowym, wewnątrz którego się znajduje, zostanie lekko odświeżony.
W ramach prac odnowienia doczeka się hol dworca. Zakres przewiduje demontaż istniejących sufitów podwieszanych wykonanych z płyt z włókien mineralnych. Zostaną one zastąpione nowymi, białymi płytami z włókna szklanego. Ściany, słupy i część sufitów zostaną dwukrotnie pomalowane farbą odporną na zabrudzenie. Termin składania ofert mija 12 maja, a jedynym kryterium wyboru jest cena. Prace mają zostać przeprowadzone w ciągu 30 dni od przekazania terenu robót.
Warszawa Wileńska to jeden z nielicznych dworców czołowych w stolicy. Pierwszy dworzec w tym rejonie, zwany Petersburskim, powstał w 1863 r. jako stacja początkowa Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Przetrwał do czasów I wojny światowej, gdy wycofujący się Rosjanie wysadzili obiekt. W jego miejscu w latach 20. XX w. powstał gmach Dyrekcji PKP, czyli obecna siedziba PKP PLK. Funkcje dworcowe przejął natomiast prowizoryczny obiekt, znajdujący się w miejscu obecnej al. „Solidarności”. Po II wojnie światowej, w związku z rozbudową układu drogowego, ruch pociągów przełożono na dawne tory towarowe. Na dworzec zaadaptowano dawne magazyny od strony Białostockiej. W takiej formie obiekt przetrwał do 2000 r.
Obiekt w obecnej postaci funkcjonuje od początku XXI wieku, kiedy ruszyła budowa centrum handlowego, którego integralną częścią miał być dworzec kolejowy. To także jedna z pierwszych „złych” inwestycji dworcowych, jeżeli chodzi o rozwiązania funkcjonalność. Stacja została bowiem odsunięta od Targowej i cofnięta praktycznie za nowe centrum handlowe. Lokalizacja peronów i holu dworca w środku centrum handlowego praktycznie uniemożliwiły realizację wygodnego i bezpośredniego połączenia z otwartą w zeszłym roku stacją II linii metra. Sama część dworcowa nie grzeszy też urodą – kontrast jest szczególnie widoczny w zestawieniu z centrum handlowym.
Warszawa Wileńska obsługuje wyłącznie ruch regionalny. Kończą tutaj pociągi Kolej Mazowieckich z tzw. linii wołomińskiej (Warszawa Wileńska – Ząbki – Wołomin – Tłuszcz – Łochów – Małkinia).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.