Warszawa prowadzi przetarg na ośmioletnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem stu autobusów – 9-metrowymi i przegubowymi. Oferty złożyły Europa Express City, ITS Michalczewski oraz Mobilis.
Pod koniec roku wygasają dwie dotychczasowe umowy z prywatnymi przewoźnikami – z Mobilisem na obsługę 50 autobusami 8- i 9-metrowymi oraz z ITS-em na 50 przegubowców. Dla ciągłości przewozów ZTM ogłosił nowy przetarg na obsługę, obejmujący okres ośmiu lat. Połowa to pojazdy 9-metrowe, a połowa – przynajmniej 18-metrowe. Przewoźnicy mogą składać oferty oddzielnie dla każdej z grup autobusów.
Najważniejszym kryterium nadal będzie cena za wozokilometr, ale dodatkowe punkty można dostać za zaoferowanie alternatywnych źródeł napędu. Ponadto w przypadku pojazdów przegubowych premiowane będą autobusy z pięcioma parami drzwi (co przyspieszy wymianę pasażerską) oraz dłuższe niż 18,5 metra.
Na bazie wcześniejszych, niekoniecznie dobrych doświadczeń ZTM z dotychczasowymi ajentami postawił przed potencjalnymi przewoźnikami szereg nowych wymagań. Nowością są urządzenia lokalizacyjne. Ponadto każdy pojazd wprowadzany do ruchu musi uzyskać certyfikat zgodności z wymogami. Przewoźnicy muszą też dysponować odpowiednim zapleczem technicznym, w którym pojazdy będą sprzątane i myte oraz będą w nich dokonywane niezbędne przeglądy i naprawy.
Postawiono też wymagania dot. kierowców, którzy muszą być zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę. Kierowcy muszą być zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę. Zdarzało się też, że pracowali kierowcy, którzy nie znali języka polskiego i topografii Warszawy w stopniu wystarczającym. Teraz ZTM wymaga, by prowadzący pojazd dobrze orientowali się w przepisach porządkowych, taryfie, układzie komunikacyjnym, posługiwali się językiem polskim w stopniu przynajmniej średniozaawansowanym. Dodatkowo będą musieli być ubrani w jednolite stroje.
Dzisiaj minął termin składania ofert. Europa Express City sp. z o.o. oferuje przewozy autobusami Autosan Sancity 9le lub Solaris Urbino 8,9le oraz przegubowymi autobusami marki Mercedes-Benz. Swoje usługi wyceniła odpowiednio na 6,97 zł brutto i 8,97 zł brutto za wozokilometr.
Drugą ofertę, w której znalazł się jeden autobus elektryczny i jeden zasilany gazem, złożyła spółka Michalczewski. Firma proponuje przewozy autobusami Solaris Urbino 8,9le i Solaris Urbino 8,9le Eletric za 7,77 zł brutto za wozokilometr oraz Solaris Urbino 18 i Solaris Urbino 18 CNG za 10,58 zł brutto za wozokilometr.
Jeżeli przetarg wygra spółka Mobilis, to pasażerów będą wozić autobusy Solaris Urbino 8,9le lub Autosan Sancity 9le oraz Solaris Urbino 18 lub Mercedes-Benz Conecto. Mobilis przewozy autobusami krótkimi wycenił na 6,77 zł brutto za wozokilometr, a przegubowymi – 8,29 zł brutto za wozokilometr.
Umowa zostanie podpisana na 8 lat. Nowe autobusy wyjadą na warszawskie ulice 1 stycznia przyszłego roku.
Więcej informacji na portalu Monitor.