U zbiegu Chmielnej i alei Jana Pawła II, na dawnej działce PKP SA, firma HB Reavis postawi 310-metrowy wieżowiec, który będzie najwyższym budynkiem w Unii Europejskiej. Budowa kompleksu biurowego już się rozpoczęła i potrwa do 2020 r.
Jak pisaliśmy, firma HB Reavis
przedstawiła wizualizację planowanej inwestycji na działce u zbiegu Chmielnej i al. Jana Pawła II, którą w 2011 r. inwestor odkupił od PKP SA. Przewidziano realizację kompleksu trzech budynków, z czego oczywiście wyróżniać się będzie wieżowiec Varso, zaprojektowany przez pracownię Foster + Partners i znajdujący się najbliżej al. Jana Pawła II. W sumie przewidziano 140 tys. m kw. powierzchni pod wynajem.
Wieżowiec Varso o szklanej elewacji będzie liczył w sumie 53 piętra. Zaplanowano 16 wind. Na dachu, na wysokości 230 metrów, znajdzie się taras widokowy. To dwukrotnie wyższy poziom niż taras obecnie dostępny w Pałacu Kultury. Ładny widok będzie się też rozprzestrzeniać z restauracji na 46. i 47. piętrze. Całość budynku zwieńczy 80-metrowa iglica. Wysokość budowli wyniesie więc w sumie 330 metrów, co mu zapewni prowadzenie w krajach Unii Europejskiej.
Niższe wieżowce o wysokości 81 i 90 metrów, tworzące pierzeję Chmielnej, zaprojektowała warszawska pracownia Hermanowicz Rewski Architekci. Jak informuje inwestor, budynki „wyrosną” kaskadowo ze wspólnego, kilkupiętrowego podium o kamiennej elewacji w kolorze beżowym. Na ich dachach przewidziano zielone tarasy dla pracowników kompleksu Varso. Warszawiacy będą mogli korzystać z zadaszonych pasaży i dziedzińca. Na ogólnodostępnych parterach budynku przewidziano sklepy, punkty usługowe, restauracje i kawiarnie.
mat. HB ReavisHB Reavis deklaruje, że w trakcie realizacji kompleksu zostanie przebudowany zachodni odcinek Chmielnej – z nawierzchnią jezdni, chodnikami i zatokami parkingowymi. Wokół budynków Varso zostaną zasadzone drzewa i krzewy, powstaną też nowe trawniki, donice z kwiatami i ławki. Pod wszystkimi budynkami zbudowany zostanie trzypoziomowy parking dla samochodów i motocykli, zaplanowano też 750 naziemnych i podziemnych miejsc dla rowerzystów, a także szatnie i prysznice. Do budynków, jak zapowiada inwestor, będzie można się dostać bezpośrednio z podziemnych pasaży Dworca Centralnego.
– Zachowanie przyjaznej skali zabudowy Varso wzdłuż ulicy Chmielnej, otwartość na otoczenie i sprzyjanie ruchowi pieszemu wokół i wewnątrz budynków to nasze główne założenia. Ogólnodostępne partery sprawią, że Varso wtopi się w sieć śródmiejskich uliczek. Dzięki licznym przeszkleniom, budynki zyskają lekkości, a ich wnętrza będą zachęcały spacerowiczów do wejścia do środka. W słoneczne dni, goście i pracownicy biur w Varso będą mogli skorzystać z kawiarnianych ogródków na zewnątrz czy przestrzeni wypoczynkowej na dachach budynków – mówi Stanisław Rewski, wspólnik w biurze projektowym HRA Architekci.
mat. HB ReavisNie wiadomo na razie, co się stanie z sąsiadującą działką bliżej Alej Jerozolimskich, na płycie torów linii średnicowej, zajmowaną obecnie przez mało atrakcyjny parking. Poprzedni zarząd PKP SA poprzez spółkę XCity Investment chciał zrealizować w tym miejscu projekt deweloperski
Centralna Park, w ramach którego miał powstać kolejny wieżowiec z
wiszącymi ogrodami i zielenią na dachach. W lipcu zeszłego roku nowy zarząd PKP SA
zawiesił jednak realizację tego projektu, jak i kilkunastu innych.
Warto przypomnieć, że HB Reavis realizuje w Warszawie już
kompleks West Station przy Dworcu Zachodnim. W jednym z dwóch zaplanowanych biurowców swoje siedziby mają PKP SA, PKP Intercity i PKP Informatyka. Elementem inwestycji był też niewielki
obiekt dworcowy – pierwszy w historii od strony Alej Jerozolimskich, ale zdecydowanie za mały, jak na potrzeby obsługi pasażerskiej. Foster + Partners z kolei przygotowało projekt wielokrotnie nagradzanego biurowca Metropolitan na pl. Piłsudskiego.