Dwóch przewoźników dysponujących w sumie 70 autobusami, ale tylko na osiem miesięcy, szuka warszawski Zarząd Transportu Miejskiego. To efekt wciąż nierozstrzygniętego przetargu dla prywatnych przewoźników.
O przedłużającym się przetargu na przewoźnika dysponującego setką autobusów
już pisaliśmy. W tym roku kończą się umowy z Mobilisem i ITS Michalczewski. Stąd ogłoszony wiosną nowy przetarg na przewoźnika dysponującego 50 krótkimi i 50 przegubowymi autobusami. Wygrał Mobilis, ale odwołanie ITS Michalczewski zostało uznane przez KIO, procedura nie może się skończyć, stąd potrzeba zapewnienia warszawskim pasażerom przewozów przez kilka pierwszych miesięcy przyszłego roku.
Ogłoszony pod koniec zeszłego tygodnia przetarg jest podzielony na dwie części. ZTM osobno szuka przewoźnika dysponującego 35 autobusami 8,5–metrowymi (MINI–MIDI), a osobno dysponującego pojazdami 18–metrowymi (MEGA). Obie części zamówienia opiewają na 1,850 mln wozokilometrów doz realizowania między początkiem stycznia a końcem sierpnia przyszłego roku.
Na oferty ZTM czeka do 16 listopada. Na stronie ZTM nie ma jeszcze specyfikacji wymaganych pojazdów, przy czym warszawski organizator transportu dopuszcza pojazdy używane. Do przetargu staną więc zapewne dotychczasowi przewoźnicy, którzy po prostu mogliby jeździć na „swoich” trasach przez kolejne osiem miesięcy pojazdami, których używają dziś. Z korzyścią dla nich działają też kryteria oceny ofert. W 90 proc. decyduje cena, pozostałe punkty można otrzymać za wyposażenie pojazdów zgłoszonych do realizacji umowy w automaty biletowe.
Dotychczasowych przewoźników działających w Warszawie promuje też wymóg posiadanego doświadczenia. W ciągu trzech ostatnich lat muszą realizować usługę lub usługi (maksimum trzy) przewozowe w ramach których przejeżdżają minimum 2 mln wozokilometrów każdego roku. Przetarg jest więc skierowany do operatorów jeżdżących stale i intensywnie.
Choć autobusy będą używane, to ZTM będzie mocno pilnował, by były to pojazdy o wysokim standardzie. – Te autobusy będą poddane naszej szczególnej trosce. Będziemy certyfikować poszczególne pojazdy. Nie chodzi o to, żeby jakikolwiek 8- czy 10-letni pojazd po prostu wyjechał na trasę, tylko żeby był dobrze przygotowany – mówił niedawno szef ZTM Wiesław Witek.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.