Warszawski ZTM ogłosił przetarg na opracowanie projektów stałej organizacji ruchu dla uruchomienia przystanków autobusowych. Lista obejmuje m.in. Jana Kazimierza i inne miejsca pozbawione dogodnego dostępu do autobusów. To pierwszy krok do poprawy obsługi komunikacyjnej intensywnie rozwijających się dzielnic Warszawy.
Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na opracowanie projektu stałej organizacji ruchu dla uruchomienia przystanków autobusowych w Warszawie. - Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie stałej organizacji ruchu dla uruchomienia 31 przystanków autobusowych. Przystanki będą zlokalizowane w dzielnicach: Wola, Bielany, Praga-Północ, Targówek, Ursynów, Wesoła, Praga-Południe i Żoliborz. Główne cele realizacji inwestycji to: planowane uruchomienie nowej linii autobusowej na ul. Jana Kazimierza, co jest związane z budową nowych osiedli mieszkaniowych w tej okolicy, poprawa dostępu do komunikacji zbiorowej oraz zastąpienie dotychczasowych przystanków nowymi w innej lokalizacji, co jest związane m.in. z usprawnieniem przesiadek oraz zmienioną organizacją komunikacji - informuje Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM Warszawa.
Przetarg podzielony jest na dwie części. Pierwsza obejmuje wyznaczenie pięciu par przystanków (dziewięć bez zatok i jeden w zatoce do odtworzenia) w ciągu Jana Kazimierza na Woli. To obszar intensywnie rozwijającej się zabudowy mieszkaniowej. Zgodnie z planami ZTM-u nowa linia miałaby kursować od Kasprzaka ulicami Ordona, Jana Kazimierza, Studzienną (docelowo Hubalczyków). Przystanki, z prostą krawędzią o długości 20 m, miałyby znajdować się w rejonie skrzyżowań z Ordona, Gizów, Goleszowską, Sowińskiego i Hubalczyków. Droga do
uruchomienia połączenia jest jednak daleka.
Pozostałe przystanki związane są głównie ze zmianą organizacji ruchu bądź poprawą obsługi komunikacyjnej węzłów i osiedli. Lokalizacje obejmują m.in. Podleśną na Bielanach, gdzie przystanek znaleźć ma się w zatoce, za skrzyżowaniem z ul. Klaudyny w kierunku Marymonckiej. W ciągu Conrada pojawić się mają dwa przystanki bez zatok – w rejonie kościoła, na odcinku między pętlą Chomiczówka i skrzyżowaniem z al. Reymonta. Ich zadaniem jest poprawa obsługi komunikacyjnej, gdyż istniejące przystanki są zbyt oddalone od siebie. Dwa nowe przystanki przewidziano na Modlińskiej w rejonie pętli autobusowej i tramwajowej dla poprawy przesiadek. Kolejne dwa przystanki mają zostać wytyczone w ul. Smoczej na Woli – w rejonie skrzyżowania z Anielewicza (w tej chwili funkcjonuje przystanek w jedną stronę, przed skrzyżowaniem).
Druga część obejmuje m.in. wyznaczenie trzech przystanków w rejonie skrzyżowania Łabiszyńskiej i Łojewskiej, co związane jest z bardziej racjonalnym połączeniem linii autobusowych w tym rejonie. Inne lokalizacje obejmują dwa przystanki na Roentgena, dwa przystanki na Piłsudskiego w rejonie skrzyżowania z Mazowiecką w dzielnicy Wesoła, cztery przystanki na Kondratowicza (w rejonie skrzyżowania Blokowej i Przy Grodzisku oraz z ul. Bohuszewiczówny – dotychczasowe przy Kleopatry zostaną zlikwidowane), oraz na ul. Mickiewicza, za przejściem dla pieszych w kierunku północnym za skrzyżowaniem z ul. Bohomolca. Dwa przystanki na Saskiej mają zostać wydłużone do 40 metrów.
Zgodnie z oczekiwaniami ZTM-u szerokość jezdni w zatoce ma wynosić trzy metry. Minimalna szerokość peronów przystankowych wynosi dwa metry – w odległości 1,5 m od krawędzi ustalono powierzchnię wolną od przeszkód.
Lokalizacje przystanków są orientacyjne – wykonawca może zaproponować również inne lokalizacje, w sąsiedztwie, pod warunkiem dobrego wpasowania się w układ komunikacyjny. Termin składania ofert mija 11 września br. Zamówienie powinno zostać wykonane w ciągu maksymalnie 90 dni – do 21 grudnia br. Elementem postępowania jest też uzyskanie wszelkich niezbędnych opinii miejskich instytucji oraz policji, a także uzyskanie zatwierdzenia Inżyniera Ruchu.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.