Niebawem ma zostać podpisana umowa na modernizację odcinka linii nr 8 z Warszawy Okęcia do Czachówka. – Tworzymy niezwykle atrakcyjne połączenie. Powstanie całkowicie nowa oś transportu miejskiego, bardzo dobrze połączona z istniejącą i planowaną siatką transportową miasta – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK.
Jak przekonują przedstawiciele PKP PLK, linie obwodowe staną się bardzo ważnym elementem komunikacyjnym Warszawy – nie tylko
w czasie remontu linii średnicowej. Kolejarze przyznają, że obecnie nie stanowią one atrakcyjnej oferty – przykładowo na „małej” linii obwodowej, łączącej Warszawę Zachodnią z Warszawą Gdańską, problemem jest stan infrastruktury i ograniczona prędkość pociągów. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na prace. Do 2018 r. obie linie obwodowe – zarówno ta na Jelonkach, jak i na Woli – mają zostać zmodernizowane.
– Tworzymy niezwykle atrakcyjne połączenie. Po remoncie linii obwodowej powstanie układ komunikacyjny, który będzie łączył południową Warszawę z dwoma liniami metra – na przystanku Warszawa Koło z II linią metra i na Warszawie Gdańskiej z I linią metra. Mówimy o stworzeniu całkowicie nowej osi transportu miejskiego, bardzo dobrze połączoną z istniejącą i planowaną siatką transportową miasta – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK.
Na liniach obwodowych pojawią się nowe przystanki. Na „małej” linii obwodowej pociągi zatrzymają się przy Obozowej i Powązkowskiej. Natomiast na dużej linii obwodowej postoje przewidziano przy Połczyńskiej, Górczewskiej i Powązkowskiej. Dodatkowo, po drugiej stronie Wisły powstanie przystanek przy Radzymińskiej na przecięciu dwóch linii kolejowych (obwodowej i wołomińskiej).
SKM po obwodzie W celu zwiększenia roli „małej” linii obwodowej konieczne są zmiany w układzie torów przy Warszawie Zachodniej. PKP PLK chcą zapewnić w miarę
bezkolizyjne połączenie linii 8 (radomskiej) i 20 (obwodowej). Zostanie wykorzystana do tego istniejąca infrastruktura – tory wyjazdowe w kierunku Włoch zostaną przełożone na południową stronę linii nr 8, co znacznie zmniejszy liczbę kolizji w ruchu.
Plany Warszawy obejmują wykorzystanie obu linii obwodowych. Pociągi SKM pojadą m.in. z Piaseczna do Legionowa i Wieliszewa przez Warszawę Gdańską (z możliwością wydłużenia linii do Zegrza lub w kierunku Radzymina). Pasażerowie jadący z Piaseczna do centrum będą mogli się przesiąść do pociągów lotniskowych, odjeżdżających co około kwadrans. Miasto proponuje również uruchomienie linii z Ożarowa Mazowieckiego do Warszawy Rembertowa przez Warszawę Gdańską (stąd też miasto przypisuje duże znaczenie budowie stacji przy Radzymińskiej – na przecięciu dwóch linii kolejowych).
Potencjał w linii radomskiejSkąd akurat pomysł połączenia linii obwodowej z linią radomską? – To kierunek, która ma niezwykły potencjał, jeżeli chodzi o ruch aglomeracyjny czy metropolitalny. Mamy Puławską, która codziennie jest jednym wielkim nieporuszającym się korkiem – zarówno w szczycie porannym, jak i popołudniowym. Infrastruktura kolejowa jest tak naprawdę niewykorzystana do obsługi tego ruchu. Za chwilę, po przeprowadzeniu modernizacji i objęciu obsługi przez SKM, to może stać się jednym z bardziej obciążonych kierunków, jeżeli chodzi o ruch pasażerski – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK.
– Za chwilę poddamy całkowitej modernizacji linię nr 8 w kierunku Radomia. W pierwszej kolejności odcinek Okęcie – Czachówek. Do Piaseczna i Zalesia powstanie infrastruktura przystosowana do szybkiego ruchu pociągów, choćby aglomeracyjnego. Przykładowo w Piasecznie powstanie infrastruktura do zawracania pociągów – mówi Mochocki. Jak dodaje, do końca lutego ma zostać podpisana umowa z wykonawcą tego odcinka. Prace potrwają dwa lata.