W najbliższych latach w stolicy kończy się szereg umów z przewoźnikami autobusowymi. W tym roku upływają terminy w sumie trzech umów z ITS Michalczewski i Mobilisem. Warszawę czeka walka przetargowa?
W sumie prywatni przewoźnicy – Mobilis, ITS Michalczewski i PKS Grodzisk Mazowiecki – obsługują warszawskie linie prawie 500 autobusami. Dla porównania po Wrocławiu jeździ ok. 360 autobusów, podobna liczba jest w Poznaniu, w Łodzi to nieco ponad 450 pojazdów, a w Krakowie komunalny MPK i Mobilis mają w sumie niecałe 600 autobusów. Do tego w Warszawie dochodzą jeszcze linie podmiejskie podległe ZTM gdzie działają PKS Grodzisk Mazowiecki, PKS Polonus, Komunikacja Miejska Łomianki, MK–2 i Europa Express City.
Kilka tygodni temu ZTM opublikował w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej trzy wstępne ogłoszenia informacyjne o zamówieniach na przewóz osób w ramach ZTM. Jak tłumaczy rzecznik zarządu Igor Krajnow tego rodzaju publikacja wynika z przepisów, które wymagają, by co najmniej na rok wprzód poinformować o planowanym przetargu. Każdy z przetargów dotyczy umowy na 8 lat, na przewóz pasażerów na liniach miejskich i podmiejskich. Każda dotyczy pracy przewozowej na poziomie ok. 4 mln wozokilometrów (ZTM zaznacza, że docelowo może się ta liczba zmienić mniej więcej o 10 proc.), każda wreszcie zakłada realizację zadania ok. pięćdziesięcioma pojazdami, choć Krajnow przyznaje, że póki co nie zapadły jeszcze decyzje co do rodzaju taboru jaki będzie wymagany na tych liniach. Ponieważ nowe umowy mają zastąpić te, obowiązujące do listopada i grudnia 2016 r. termin składania ofert ustalono na luty i marzec przyszłego roku.
Warszawa na razie organizuje i rozstrzyga przetargi, które maja zastąpić lukę po kończących się w tym roku umowach. Nie jest to proste zastępowanie, często nowe umowy mają uzupełniać i rozwijać istniejącą ofertę. A te dotyczące intensywnie rozwijających się przedmieść, są krótsze. W kwietniu zeszłego roku ZTM opublikował wstępne ogłoszenie i zakłada rozstrzygnięcie procedury przetargowej w czerwcu, by autobusy w ramach nowych umów mogły jeździć od grudnia. Z kolei w styczniu ogłosił przetarg na obsługę linii podmiejskich i osiedlowych 30 krótkimi, 9–metrowymi autobusami.
O kończących się w najbliższych latach umowach z podziałem na przewoźników przeczytasz w "Monitorze".