Warszawska Mapa Barier, obejmująca główne szlaki komunikacyjne miasta, liczy już w sumie 1100 barier architektonicznych – i wciąż można zgłaszać nowe. „Bariery są praktycznie wszędzie a miasto niewiele z tym robi” - mówiła podczas spotkania z cyklu Nasze Miasto Warszawa „Gdzie jest miejsce dla pieszych?” Marta Dębska z SiSKOM-u.
Jak przypomniała jedna z autorek Warszawskiej Mapy Barier, miasto przeznaczyło w grudniu ubiegłego roku milion złotych na likwidację barier architektonicznych, opisanych przez społeczników. - To nie jest dużo, ale starczy na zrealizowanie najpilniejszych projektów. Na początek zabierzemy się za obniżanie krawężników. Jest to bowiem rzecz najprostsza i najtańsza i nieangażująca przebudowy całych skrzyżowań, jak na przykład przy wiaduktach czy przejściach podziemnych. Zaczniemy od małych, dobrych praktyk i może uda nam się coś więcej wywalczyć – przekonywała Dębska.
Bariery występują wszędzie
Bariery ujęte w dokumencie podzielono na sześć kategorii: problematyczne skrzyżowania, schody bez ułatwień w dostępie, niedostępne przejścia podziemne, niedostępne kładki, niedostępne przystanki komunikacji miejskiej oraz inne przeszkody.
Według autorów raportu przeszkody występują praktycznie wszędzie, choć najwięcej ich w Śródmieściu, na Wawrze i Białołęce, a także w rejonie Skarpy Wiślanej. W tym ostatnim miejscu pieszych przerażać mogą liczne schody. - Budowa wind jest jednak w tym miejscu niemożliwa – ubolewała Dębska podczas swojej prezentacji.
Warszawa jedną wielką barierą?
- Łatwiej byłoby chyba przygotować dokument, w którym ujęte byłyby miejsca, gdzie takie bariery architektoniczne nie występują. Myślę, że może 10 takich punktów w Warszawie dałoby się znaleźć. Mimo wszystko dla mnie Warszawa wciąż jest jedną wielką barierą architektoniczną – żartował jeden z uczestników dyskusji. Jan Jakiel z ZTM wyraził swoje uznanie dla projektu i przekonywał wszystkich, że mapowanie takich miejsc ma sens: - Bardzo dobrze, że takie dokumenty powstają, bo jest to pomoc dla urzędników, którzy w łatwy sposób mogą sprawdzić, gdzie jakie bariery występują. Taka baza danych po scaleniu stanowi świetną bazę wyjściową do prowadzenia remontów w mieście – przekonywał przedstawiciel transportowców.
W najbliższych latach można spodziewać się likwidacji utrudnień między innymi w rejonie modernizowanej trasy S8 (Most Grota Roweckiego, Aleja Armii Krajowej, węzeł drogowy Modlińska/ Trasa Toruńska), a także na terenach przyległych do centralnego odcinka drugiej linii metra, które również doczekają się gruntownej przebudowy. Równoległej poprawie powinny ulec tereny w pobliżu tras kolejowych, które obejmie w najbliższych latach gruntowna modernizacja.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.