Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawska mapa barier: najgorzej na skrzyżowaniach i przejściach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawska mapa barier: najgorzej na skrzyżowaniach i przejściach
fot. WU
1100 miejsc znalazło się na najnowszej Warszawskiej Mapie Barier przygotowanej przez stowarzyszenie SISKOM. Do najpilniejszych zadań zaliczono obniżenie wszystkich krawężników wyższych niż 2 cm, zwiększenie dostępności przystanków komunikacji miejskiej, czy zlikwidowanie przejść podziemnych i naziemnych.

Dokument diagnozuje główne bariery architektoniczne występujące w przestrzeni publicznej stolicy i selekcjonuje te miejsca, które można niewielkim kosztem zmodernizować lub naprawić i uczynić przez to bardziej dostępnymi. W raporcie uwzględniono 1100 miejsc w Warszawie, które podzielono na sześć kategorii: problematyczne skrzyżowania, schody bez ułatwień w dostępie, niedostępne przejścia podziemne, niedostępne kładki, niedostępne przystanki komunikacji miejskiej oraz inne przeszkody.
Według autorów raportu przeszkody występują praktycznie wszędzie, choć najwięcej ich w Śródmieściu, na Wawrze i Białołęce, a także w rejonie Skarpy Wiślanej.

Warszawa kulawa

Najliczniejszą grupę stanowią skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Stanowią one aż 38 proc. wszystkich barier. Głównymi problemami są w tym przypadku zbyt wysokie krawężniki i brak pasów ostrzegawczych przy przejściach, brak utwardzanego dojścia do skrzyżowania i niewyznaczone przejścia przez jezdnie czy pasy bez azylów na dwukierunkowych drogach wielopasmowych.

Dużym problemem w Warszawie są również schody, dla których brakuje alternatyw w postaci podjazdów lub wind. A w sytuacjach, kiedy takie podjazdy dla wózków są projektowane, okazują się zbyt strome. Przy schodach brakuje również nierzadko poręczy ułatwiających wchodzenie po stopniach. Schody budowane są również w miejscach o niedużej różnicy terenu.

W naszym kraju wciąż nie brakuje przejść podziemnych i naziemnych, które zdecydowanie utrudniają pieszym, rowerzystom i osobom starszym poruszanie się po mieście. Oznaczają one podporządkowanie ruchu pieszego ruchowi samochodowemu. Najostrzejsi krytyce separacji ruchu pieszego od samochodowego na różnych poziomach mówią wręcz o dyskryminacji pieszych. Według autorów raportu najlepszym sposobem likwidacji tych utrudnień jest po prostu wytyczenie bezpiecznych przejść w poziomie jezdni.

Ale na mapie barier znalazły się również przystanki tramwajowe i autobusowe. Utrudnienia dotyczą zarówno samych peronów przystankowych (szerokość, długość, brak utwardzanej powierzchni) jak i dojścia do peronów (brak utwardzanego chodnika czy też brak alternatywy dla schodów).

Światełko w tunelu?

Według autorów raportu winę za występowanie barier przypisywana jest często niesłusznie projektantom. W rzeczywistości jednak często najlepsze rozwiązania, jak łagodnie nachylone podjazdy przy kładkach, odrzucane są z powodu zbyt wysokich kosztów lub trudności związanych z realizacją.

„Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, iż na poziomie miasta występuje wielu zarządców przestrzeni, którzy obecnie stosują odmienne standardy projektowe, niekiedy różniące się od siebie w znacznym stopniu. Zwykle wraz ze zmianą zarządcy zmienia się sposób zagospodarowania przestrzeni, od rodzaju płyt chodnikowych zaczynając, a na sposobie projektowania przystanków kończąc. Tym samym pojawia się potrzeba podjęcia działań mających na celu standaryzację i integrację rozwiązań stosowanych przez różnych zarządców terenu” - czytamy w raporcie.

W najbliższych latach można spodziewać się likwidacji utrudnień między innymi w rejonie modernizowanej trasy S8 (Most Grota Roweckiego, Aleja Armii Krajowej, węzeł drogowy Modlińska/ Trasa Toruńska), a także na terenach przyległych do centralnego odcinka drugiej linii metra, które również doczekają się gruntownej przebudowy. Równoległej poprawie powinny ulec tereny w pobliżu tras kolejowych, które obejmie w najbliższych latach gruntowna modernizacja.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pojazdy autonomiczne szansą dla osób niepełnosprawnych

Mobilność

Pojazdy autonomiczne szansą dla osób niepełnosprawnych

Kasper Fiszer 23 października 2018

Zamieszanie z dworcowymi windami. PLK uspokaja

Przestrzeń

Zamieszanie z dworcowymi windami. PLK uspokaja

Michał Szymajda 28 lutego 2017

Warszawa z pełnomocnikiem ds. dostępności

Przestrzeń

Warszawa z pełnomocnikiem ds. dostępności

jd/inf. pras. 13 stycznia 2017

Windy czy podnośniki? Raczej wygrają pieniądze

Przestrzeń

Windy czy podnośniki? Raczej wygrają pieniądze

Martyn Janduła 27 grudnia 2016

Zobacz również:

Pojazdy autonomiczne szansą dla osób niepełnosprawnych

Mobilność

Pojazdy autonomiczne szansą dla osób niepełnosprawnych

Kasper Fiszer 23 października 2018

Zamieszanie z dworcowymi windami. PLK uspokaja

Przestrzeń

Zamieszanie z dworcowymi windami. PLK uspokaja

Michał Szymajda 28 lutego 2017

Warszawa z pełnomocnikiem ds. dostępności

Przestrzeń

Warszawa z pełnomocnikiem ds. dostępności

jd/inf. pras. 13 stycznia 2017

Windy czy podnośniki? Raczej wygrają pieniądze

Przestrzeń

Windy czy podnośniki? Raczej wygrają pieniądze

Martyn Janduła 27 grudnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5