Warszawa planuje uruchomienie co najmniej dwóch nowych tras SKM. W związku z tym ten miejski przewoźnik myśli o zakupie 28 nowych pojazdów. To jednak jeszcze relatywnie odległa perspektywa kilku lat.
Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy: SKM zapowiada uruchomienie nowych tras – do Piaseczna czy Ożarowa Mazowieckiego z wykorzystaniem linii obwodowych. Czy w związku z tym spółka myśli o realizacji projektu taborowego?
Krystyna Pękała, prezes SKM Warszawa: Planujemy zakupić 28 pojazdów – zarówno 4-, jak i 5-członowych – z myślą o obsłudze dodatkowych kierunków i wzmocnieniu obecnej oferty przewozowej. Realizacja projektu jeszcze w tej perspektywie unijnej zależy od wielu czynników, ale jesteśmy przygotowani do tego, by występować w konkursie o środki.
W jakiej perspektywie mogłyby zostać kupione nowe pojazdy?To lata 2020-2022.
Okazało się, że niektóre projekty PKP PLK opóźnią się – np. modernizacja linii średnicowej. Jak to wpływa na plany związane z uruchomieniem nowych linii?Planowane przez PLK na rok 2017 prace modernizacyjne mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju aglomeracyjnych przewozów pasażerskich. Jednak w roku 2017 i następnych konsekwencją ich realizacji będą poważne problemy w realizacji usług transportowych. Z punktu widzenia SKM kluczowe znaczenie ma przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. Dzięki temu będzie możliwa obsługa odcinka Warszawa Zachodnia – Piaseczno poprzez wydłużenie trasy linii S9.
Biorąc pod uwagę plany zakupowe spółki i harmonogram remontów, pierwsza nowa trasa to też perspektywa po 2020 r.?To wszystko musi być skorelowane z planami PKP PLK, ich działaniami i tym, na ile zarządca będzie gotowy udostępnić nam infrastrukturę.
Powracającym tematem są stawki dostępu do infrastruktury. Mówi się teraz o opłacie dworcowej. To duże obciążenie dla SKM?Opłata za dostęp do powierzchni ogólnodostępnych już funkcjonuje. To kolejna danina związana z dostępem do infrastruktury. Jeśli stawki dostępu do infrastruktury będą tak wysokie jak w tej chwili, to nigdy nie będziemy mieli szans na konkurowanie z przewoźnikami drogowymi.
W kosztach ogólnych działalności SKM dostęp do infrastruktury stanowi ok. 20% kosztów.
O nowym zapleczu SKM pisaliśmy TUTAJ.