Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawski elektrobus na mrozie. Tak samo sprawny, ale pobór energii wyższy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawski elektrobus na mrozie. Tak samo sprawny, ale pobór energii wyższy
fot. MZA
Polskie miasta zbierają pierwsze doświadczenia z eksploatacji autobusów elektrycznych. Duże obawy budzi zwłaszcza kwestia sprawności baterii podczas dużych mrozów. Dotychczasowe osiągi pojazdów są jednak w tej kwestii obiecujące. – Mrozy nie miały wpływu na sprawność autobusów i ich gotowość do wyjazdu – mówi Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych, które eksploatują najwięcej, bo dziesięć elektryków. Niskie temperatury przekładają się za to na nieznaczny wzrost zużycia energii.

Styczeń obfitował w mroźne dni, gdy temperatura spadała poniżej -10 stopni Celsjusza. Komentatorzy wielokrotnie wyrażali obawy co do funkcjonowania autobusów elektrycznych w takich warunkach. O podsumowanie poprosiliśmy Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, które eksploatują dziesięć elektrobusów, dostarczonych przez Solarisa.

MZA zaznaczają, że dopiero zestawienie za cały miesiąc dają podstawę do wyciągania wniosków. W codziennej eksploatacji trudno to ocenić, gdyż pojazdy codziennie rozkładowo zjeżdżają na doładowanie bez względu na stopień rozładowania baterii. Okazuje się, że pojazdy elektryczne jak dotąd – jeżeli chodzi o miesięczne wyniki – nie odstają względem innych pojazdów. – Wysokie mrozy nie wpłynęły negatywnie na funkcjonowanie autobusów. Z danych za styczeń wynika, że w styczniu ze względu na niskie temperatury nastąpił wzrost zużycia energii o około 10 proc., natomiast mrozy nie miały wpływu na sprawność autobusów i ich gotowość do wyjazdu – mówi Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych. Wzrost zużycia energii nie jest czymś nadzwyczajnym – występuje też w tradycyjnych pojazdach, z silnikiem diesla.

Z wyników zadowolony jest Solaris, producent pojazdów. – To potwierdza nasze założenia i wcześniejsze doświadczenia, z których wynika że warunki atmosferyczne nie wpływają na operacyjność autobusów i. Zarówno układ baterii w autobusie, jak i system zarządzania energią elektryczna sa skontruowane w taki sposób, aby różne warunki atmosferyczne nie miały wpływu na oczekiwany zasięg autobusu. Dla przewoźnika jest ważne, żeby – bez względu na to, czy jest bardzo ciepło, czy mroźno – pojazdy sprawnie służyły komunikacji miejskiej i takie autobusy elektryczne jesteśmy w stanie dostarczyć naszym klientom – komentuje Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa. Jak dodaje, temperatura baterii jest cały czas kontrolowana – można ją schładzać bądź ogrzewać, by utrzymać optymalny zakres temperatur, co z kolei ma przełożenie na sprawność baterii.

Producent powołuje się też na zagraniczne doświadczenia, w tym np. ze szwedzkiego rynku, gdzie również temperatury bywają bardzo niskie. – Cały czas zbieramy doświadczenia. Dotychczasowe potwierdzają, że autobusy elektryczne jak najbardziej mogą być eksploatowane jako pewny i normalny pojazd komunikacji miejskiej, bez względu na warunki pogodowe – dodaje Figaszewski.

Ostatnio wyniki podsumowywał też Kraków, który ma podobne spostrzeżenia do Warszawy. – Nie odnotowaliśmy problemów z autobusami elektrycznymi w czasie spadków temperatur. Autobusy wykonywały około 150 km dziennie i ich przebieg nie różni się to od innych dni w miesiącu. Autobusy elektryczne wykonają pracę przewozową zgodnie z naszymi oczekiwaniami – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pomiechówek z ofertą na elektrobusy od firmy z Hong Kongu

Komunikacja

Pomiechówek z ofertą na elektrobusy od firmy z Hong Kongu

Witold Urbanowicz 28 lipca 2023

Gmina Giżycko kupuje elektrobusy

Komunikacja

Gmina Giżycko kupuje elektrobusy

Witold Urbanowicz 30 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pomiechówek z ofertą na elektrobusy od firmy z Hong Kongu

Komunikacja

Pomiechówek z ofertą na elektrobusy od firmy z Hong Kongu

Witold Urbanowicz 28 lipca 2023

Gmina Giżycko kupuje elektrobusy

Komunikacja

Gmina Giżycko kupuje elektrobusy

Witold Urbanowicz 30 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5