Krajowa Izba Odwoławcza przychyliła się do odwołania firmy ITS Michalczewski, która skarżyła się na rażąco niskie ceny pozostałych ofert w warszawskim przetargu na ośmioletnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem 100 autobusów. ZTM za najkorzystniejsze uznał oferty złożone przez firmę Mobilis. Teraz komisja przetargowa ponownie będzie musiała przeanalizować wszystkie oferty.
Rozpisany przez ZTM w Warszawie przetarg obejmował ośmioletnią obsługę 50 autobusami przegubowymi i 50 pojazdami krótkimi, ok. 9-metrowymi. W postępowaniu wystartowały trzy podmioty. Za najkorzystniejsze uznano oferty złożone przez firmę Mobilis, który zadeklarował stawki za wozokilometr na poziomie odpowiednio 8,29 zł i 6,77 zł brutto. Od rozstrzygnięcia odwołały się wszystkie firmy. ITS wskazywał rażąco niską cenę pozostałych ofert oraz brak odpowiedniego doświadczenia w przypadku konsorcjum Europa Express City i RafTrans – tj. warunku wykonania 2 mln wozokilometrów rocznie w ciągu trzech ostatnich lat. Konsorcjum Europa Express City i RafTrans z kolei zarzucało innym uczestnikom postępowania brak odpowiedniego zaplecza. Do jednego z odwołań przyłączył się Mobilis.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uznała tylko odwołanie firmy ITS w zakresie rażąco niskiej ceny i nakazała ponowną ocenę ofert. – ZTM powoła biegłego, który pomoże ocenić złożone oferty. Zapewne firmy zostaną poproszone o złożenie dodatkowych wyjaśnień – mówi Andrzej Franków, dyrektor pionu przewozów w ZTM-ie. Orzeczenie KIO nie oznacza, że firmy Mobilis czy konsorcjum Europa Express City i RafTrans zostały wykluczone z przetargu, Mobilis więc nadal ma szansę na utrzymanie zwycięstwa.
Obecne umowy z Mobilisem i ITS Michalczewski na obsługę komunikacyjną odpowiednio krótkimi, jak i przegubowymi wozami wygasają z końcem roku. Zgodnie z oczekiwaniami nowe autobusy miałyby wyjechać na ulice 1 stycznia 2016 r. Niewykluczone jednak, że termin ten przesunie się. – Liczymy się z tym, że np. przygotowanie nowych wozów może zająć trochę czasu, dlatego też w specyfikacji przetargu zawarliśmy, że autobusy wyjadą w ciągu 25 tygodni od podpisania umowy – wyjaśnia Franków.
Na bazie dotychczasowych doświadczeń w przetargu postawiono potencjalnym przewoźnikom wyśrubowane kryteria, m.in. posiadanie własnego zaplecza, zdobywanie certyfikatów zgodności z wymaganiami dla każdego nowego pojazdu, konieczność zatrudnienia kierowców w oparciu o umowę. ZTM wymaga też, by prowadzący pojazd dobrze orientowali się w przepisach porządkowych, taryfie, układzie komunikacyjnym, posługiwali się językiem polskim w stopniu przynajmniej średniozaawansowanym.
Więcej o przetargu pisaliśmy na portalu Monitor.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.