Jedna z centralnych ulic handlowych Wiednia przechodzi metamorfozę. – Mariahilfer Strasse to bardzo centralnie położony przykład na to jak można „zwrócić” jakość życia w mieście – mówi Hans Christian Heintschel z biura prasowego miasta Wiedeń. Przebudowa ma też niebagatelne konsekwencje dla okolicznych dzielnic: samochody będą miały nie tylko mniej możliwości przejeżdżania tym ciągiem, ale też jego przecinania.
Mariahilfer Strasse to jedna najbardziej znanych ulic handlowych Wiednia. 1,8-kilometrowy ciąg łączy rejon dworca Westbahnhof z centrum miasta. Aktualnie ulica jest w trakcie intensywnej przebudowy. – Teraz – nie tylko zresztą w Wiedniu czy w Warszawie – prowadzona jest dyskusja o zatraceniu jakości przestrzeni publicznej. Wspomniana ulica to bardzo centralnie położony przykład na to jak można „zwrócić” jakość życia w mieście – mówi Hans Christian Heintschel z biura prasowego miasta Wiedeń.
Handlowcy nie boją się, jak to wielokrotnie bywa w Polsce, spadku obrotów w związku z ograniczeniem ruchu samochodowego. Rewolucja tak naprawdę zaczęła się już kilkanaście lat wcześniej. – W latach 90. poprowadzono tędy linię metra U3 i już to przyniosło sporo zmian. W ciągu ostatnich kilkunastu lat większość osób przybywających na Mariahilfer Strasse korzystała z metra, a nie z samochodu. Ruch kołowy był niewielki, ale też trzeba pamiętać, że zmienia się postrzeganie kwestii posiadania samochodu w Wiedniu – zaznacza Heintschel. Samochód już nie jest taki modny. Jak dodaje, metro podniosło też prestiż ulicy – „małe” sklepy zostały zastąpione większymi, ważniejszymi.
Kolejna odsłona rewolucji rozpoczęła się w marcu 2014 r. Wdrażane teraz zmiany są szeroko zakrojone i ukierunkowane na pieszych. – Wprowadzamy nowe wyobrażenie o ulicy. Z obydwu stron przez pewien odcinek ulicy można poruszać się samochodem, ale tylko jednokierunkowo i z ograniczoną prędkością do 20 km/h. W środkowej części mamy przestrzeń pieszą. Możliwości przejechania z siódmej do szóstej dzielnicy zostały ograniczone tylko do dwóch przypadków – wcześniej bowiem największy ruch występował nie tyle na samej Mariahilfer Strasse, co właśnie na jej przecięciach. W konsekwencji wiele osób teraz przestało używać samochodu, ale też z drugiej strony nieco wzrósł ruch w okolicznych dzielnicach, choć nie na taką skalę, jak wieszczyli pesymiści – mówi Heintschel. Jak dodaje, nie obyło się bez dyskusji publicznej – pomysł forsowali szczególnie Zieloni.
Prace potrwają do końca lipca br. W tej chwili ulica ukończona jest w ok. 70%, jednak efekty zmian widać już teraz. – Przybywa tutaj wiele nowych osób. Teraz jest już znacznie przyjemniej. W związku z poprawą jakości przestrzeni publicznej pojawiły się nowe możliwości – ulica przyciąga nie tylko ofertą handlową. Można „korzystać” z ulicy i nie robić zakupów – podkreśla Hans-Christian Heintschel.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.