Stadler pokazał na targach Innotrans pojazdy Variobahn, które będą od przyszłego roku obsługiwać pierwszą nową duńską sieć tramwajową, która powstaje w Aarhus. - Tramwaj będzie "twarzą" transportu publicznego. Dzięki współpracy ze Stadlerem otrzymamy prawdopodobnie najlepszą wersję Variobahn, jaką do tej pory wyprodukowano - podkreśla Claus Rehfeld, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego Aarhus Letbane I/S.
Aarhus to drugie największe miasto w Danii. Niedługo też będzie mogło poszczycić się mianem jedynego duńskiego miasta, które posiada sieć tramwajową. Na targach Innotrans pokazano pojazd Variobahn, który będzie obsługiwać powstający system. - To ważny krok milowy, jeżeli chodzi o powrót tramwajów do Danii, pozbawionej tego środka transportu od 1973 r. Teraz w Aarhus zmieniamy poojedyncze miasto zamieszkiwane przez 450 tys. osób w region metropolitalny z milionem mieszkańców. Tę transformację widać na ulicach. Dlatego też wdrażamy system lekkiej kolei - mówi Claus Rehfeld, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego Aarhus Letbane I/S.
Sieć w Aarhus ruszyć ma w maju bądź czerwcu 2017 r. - Tramwaj będzie "twarzą" transportu publicznego. Dlatego fundamentalną kwestią dla nas jest wygląd i projekt pojazdów. To esencja skandynawskiego designu. Chcieliśmy odzwierciedlić bliskość morza, klasyczną kulturę skandynawskiego projektowania. Króluje prostota I chłód, przy jednoczesnej wysokiej jakości materiałów. Elementem przełamującym są czerwone elementy wykończenia - mówi Rehfeld.
W sumie Aarhus zamówił 26 pojazdów Stadlera - 14 pojazdów Variobahn, dedykiwanych lekkiej kolei i 12 pojazdów Tango dla dwusystemowych tras kolejowo-tramwajowych. - Stadler to dla nas gwarancja jakości i tego, że otrzymamy to, czego potrzebujemy. Efektem naszej współpracy jest prawdopodobnie najlepsza wersja Variobahn, jaką do tej pory wyprodukowano - podkreśla Claus Rehfeld. - Jesteśmy dumni z tego zamówienia, które jako pierwsze z Danii obejmuje segment tramwajów. Jesteśmy przekonani, że pojazd spełni wysokie skandynawskie wymagania nowoczesności, komfortu i ekonomicznych rozwiązań - mówi Ulf Baker, dyrektor zarządzający Stadler Pankow.
Dwukierunkowe Variobahny o długości 32,56 m i szerokości 2,65 mm będą mogły rozwijać prędkość do 80 km/h. Pojazdy są w pełni niskopodłogowe, bez wznisów, z wejściem na wysokości 385 mm. Tramwaje pomieszczą 84 pasażerów siedzących i 132 stojących (przy normie 4 osoby na metr). Wyposażono je w klimatyzację, wi-fi i gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych. Pierwszy Variobahn już znajduje się w Aarhus na testach w ramach procesu homologacyjnego. Zadaniem Stadlera będzie też utrzymanie pojazdów przez okres sześciu lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.