Rozpoczęcie nowej kadencji samorządowej (2014-18) w dużej mierze zbiegło się w czasie z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-20). Jest więc podwójna okazja, by zapytać władze poszczególnych województw o nowe transportowe priorytety inwestycyjne. Tym razem na nasze pytania odpowiada Wojciech Jankowiak, wicemarszałek woj. wielkopolskiego.
Jankowiak zapowiada, że w najbliższych latach nastąpią działania integrujące, przede wszystkim taryfowo, poszczególne segmenty transportu publicznego, jak również informuje, iż przewidywane są znaczące inwestycje w transport kolejowy – zarówno w tabor, jak i w infrastrukturę.
Paweł Rydzyński: Jakie Zarząd Województwa planuje w nowej kadencji kluczowe inwestycje w transporcie kolejowym?
Wojciech Jankowiak: Głównym i podstawowym zadaniem samorządu województwa w zakresie transportu jest organizowanie publicznego transportu zbiorowego, w tym kolejowego. Najważniejszą inwestycją w transporcie kolejowym, która zostanie zrealizowana w najbliższych latach, jest modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny – Piła Główna, mająca na celu dostosowanie do prędkości 120 km/godz. Zakres inwestycji obejmie przebudowę układów stacyjnych oraz budowę nowych peronów na stacjach i przystankach osobowych zapewniających dostęp dla osób niepełnosprawnych, budowę trzech nowych przystanków osobowych: Poznań Podolany, Osiedle Grzybowe i Złotkowo, remont obiektów inżynieryjnych, remont i przebudowę przejazdów kolejowych wraz z budową urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, budowę komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym sterowanych z Lokalnych Centrów Sterowania Ruchem Kolejowym (LCS) w Poznaniu i w Pile oraz likwidację zbędnej infrastruktury. Szacowany koszt inwestycji wyniesie ok. 675 mln zł brutto.
Czy będą dalsze inwestycje w tabor?Tak. Kontynuowany będzie program zakupu taboru kolejowego dedykowanego do ruchu regionalnego. Planowane są zarówno zakupy pojazdów spalinowych, nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, jak również zakup i modernizacja używanych zespołów trakcyjnych. Nowym zadaniem jest zorganizowanie zapleczy techniczno-utrzymaniowych do obsługi taboru kolejowego wykonującego przewozy pasażerskie na terenie województwa wielkopolskiego. Planowane inwestycje obejmują utworzenie lub rozbudowanie istniejących zapleczy m.in. Gnieźnie, Zbąszynku i Wągrowcu. Powyższe cele znalazły potwierdzenie w Wielkopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym 2014-20, który został zatwierdzony 17 grudnia przez Komisję Europejską.
Kiedy przyjęty będzie wojewódzki plan transportowy?Jednym z pierwszych zadań zarządu województwa nowej kadencji będzie doprowadzenie do przyjęcia przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego „Planu zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Wielkopolskiego”. Dokument ten został przedstawiony Zarządowi w grudniu i na początku 2015 r. odbędzie się proces konsultacji społecznych. Przyjęcie planu transportowego jest planowane na I półrocze 2015 r. Dokument przewiduje, iż oś wojewódzkich przewozów pasażerskich tworzy transport kolejowy, a przewozy wykonywane w transporcie autobusowym mają głównie charakter uzupełniający i zapewniają dowóz pasażerów do kolei. Plan określi m.in. lokalizację węzłów przesiadkowych, dlatego też wypowiadanie się na temat ich lokalizacji przed skierowaniem dokumentu do konsultacji jest przedwczesne.
Czy i jakie planujecie Państwo działania związane z systemów taryfowych pomiędzy poszczególnymi środkami transportu?Samorząd województwa jako organizator publicznego transportu zbiorowego dostrzega konieczność integracji systemów taryfowych pomiędzy poszczególnymi środkami transportu. Planowane jest utworzenie wspólnej taryfy dla przewozów wojewódzkich zarówno w transporcie kolejowym jak i autobusowym, który, zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym będzie zamawiany przez Województwo, na liniach wskazanych w Planie transportowym, od 1 stycznia 2017 r. Trwają również rozmowy z innymi organizatorami transportu, w tym z poznańskim Zarządem Transportu Miejskiego, mające na celu utworzenie systemu umożliwiającego posługiwanie się wspólnym biletem w środkach transportu kursujących na zamówienie różnych organizatorów. Natomiast z punktu widzenia strategii rozwoju województwa wielkopolskiego należy zaznaczyć, iż takie cele operacyjne, jak wzrost różnorodności oraz upowszechnianie efektywnych form transportu oraz rozwój transportu zbiorowego są zgodnie z tym dokumentem jednymi z głównych kierunków osiągania celu strategicznego, jakim jest poprawa dostępności i spójności komunikacyjnej regionu. By to osiągnąć, należy tworzyć warunki, by rosła rola transportu kolejowego, szczególnie w zakresie transportu.
Czy i w jakich lokalizacjach planujecie Państwo tworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych?Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-20 przewiduje finansowanie węzłów przesiadkowych, między innymi w ramach metropolii poznańskiej, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Lokalizacji poszczególnych miejsc nie można jeszcze określić. Będzie ona zależała między innymi od wyników konkursów.
* * *
Zapraszamy również do zapoznania się z deklaracjami na nową kadencję
władz woj. lubuskiego.