Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Wielkopolskie: Będziemy stawiać na kolej jeszcze silniej niż dotychczas

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Wielkopolskie: Będziemy stawiać na kolej jeszcze silniej niż dotychczas
fot. Rynek KolejowyKoleje Wielkopolskie
Rozpoczęcie nowej kadencji samorządowej (2014-18) w dużej mierze zbiegło się w czasie z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-20). Jest więc podwójna okazja, by zapytać władze poszczególnych województw o nowe transportowe priorytety inwestycyjne. Tym razem na nasze pytania odpowiada Wojciech Jankowiak, wicemarszałek woj. wielkopolskiego.

Jankowiak zapowiada, że w najbliższych latach nastąpią działania integrujące, przede wszystkim taryfowo, poszczególne segmenty transportu publicznego, jak również informuje, iż przewidywane są znaczące inwestycje w transport kolejowy – zarówno w tabor, jak i w infrastrukturę.

Paweł Rydzyński: Jakie Zarząd Województwa planuje w nowej kadencji kluczowe inwestycje w transporcie kolejowym?

Wojciech Jankowiak: Głównym i podstawowym zadaniem samorządu województwa w zakresie transportu jest organizowanie publicznego transportu zbiorowego, w tym kolejowego. Najważniejszą inwestycją w transporcie kolejowym, która zostanie zrealizowana w najbliższych latach, jest modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny – Piła Główna, mająca na celu dostosowanie do prędkości 120 km/godz. Zakres inwestycji obejmie przebudowę układów stacyjnych oraz budowę nowych peronów na stacjach i przystankach osobowych zapewniających dostęp dla osób niepełnosprawnych, budowę trzech nowych przystanków osobowych: Poznań Podolany, Osiedle Grzybowe i Złotkowo, remont obiektów inżynieryjnych, remont i przebudowę przejazdów kolejowych wraz z budową urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, budowę komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym sterowanych z Lokalnych Centrów Sterowania Ruchem Kolejowym (LCS) w Poznaniu i w Pile oraz likwidację zbędnej infrastruktury. Szacowany koszt inwestycji wyniesie ok. 675 mln zł brutto.

Czy będą dalsze inwestycje w tabor?

Tak. Kontynuowany będzie program zakupu taboru kolejowego dedykowanego do ruchu regionalnego. Planowane są zarówno zakupy pojazdów spalinowych, nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, jak również zakup i modernizacja używanych zespołów trakcyjnych. Nowym zadaniem jest zorganizowanie zapleczy techniczno-utrzymaniowych do obsługi taboru kolejowego wykonującego przewozy pasażerskie na terenie województwa wielkopolskiego. Planowane inwestycje obejmują utworzenie lub rozbudowanie istniejących zapleczy m.in. Gnieźnie, Zbąszynku i Wągrowcu. Powyższe cele znalazły potwierdzenie w Wielkopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym 2014-20, który został zatwierdzony 17 grudnia przez Komisję Europejską.

Kiedy przyjęty będzie wojewódzki plan transportowy?

Jednym z pierwszych zadań zarządu województwa nowej kadencji będzie doprowadzenie do przyjęcia przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego „Planu zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Wielkopolskiego”. Dokument ten został przedstawiony Zarządowi w grudniu i na początku 2015 r. odbędzie się proces konsultacji społecznych. Przyjęcie planu transportowego jest planowane na I półrocze 2015 r. Dokument przewiduje, iż oś wojewódzkich przewozów pasażerskich tworzy transport kolejowy, a przewozy wykonywane w transporcie autobusowym mają głównie charakter uzupełniający i zapewniają dowóz pasażerów do kolei. Plan określi m.in. lokalizację węzłów przesiadkowych, dlatego też wypowiadanie się na temat ich lokalizacji przed skierowaniem dokumentu do konsultacji jest przedwczesne.

Czy i jakie planujecie Państwo działania związane z systemów taryfowych pomiędzy poszczególnymi środkami transportu?

Samorząd województwa jako organizator publicznego transportu zbiorowego dostrzega konieczność integracji systemów taryfowych pomiędzy poszczególnymi środkami transportu. Planowane jest utworzenie wspólnej taryfy dla przewozów wojewódzkich zarówno w transporcie kolejowym jak i autobusowym, który, zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym będzie zamawiany przez Województwo, na liniach wskazanych w Planie transportowym, od 1 stycznia 2017 r. Trwają również rozmowy z innymi organizatorami transportu, w tym z poznańskim Zarządem Transportu Miejskiego, mające na celu utworzenie systemu umożliwiającego posługiwanie się wspólnym biletem w środkach transportu kursujących na zamówienie różnych organizatorów. Natomiast z punktu widzenia strategii rozwoju województwa wielkopolskiego należy zaznaczyć, iż takie cele operacyjne, jak wzrost różnorodności oraz upowszechnianie efektywnych form transportu oraz rozwój transportu zbiorowego są zgodnie z tym dokumentem jednymi z głównych kierunków osiągania celu strategicznego, jakim jest poprawa dostępności i spójności komunikacyjnej regionu. By to osiągnąć, należy tworzyć warunki, by rosła rola transportu kolejowego, szczególnie w zakresie transportu.

Czy i w jakich lokalizacjach planujecie Państwo tworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych?

Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-20 przewiduje finansowanie węzłów przesiadkowych, między innymi w ramach metropolii poznańskiej, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Lokalizacji poszczególnych miejsc nie można jeszcze określić. Będzie ona zależała między innymi od wyników konkursów.

* * *

Zapraszamy również do zapoznania się z deklaracjami na nową kadencję władz woj. lubuskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lamczyk: Kolej samorządowa przeciw wykluczeniu transportowemu

Komunikacja

Czechy: Po 12 latach pociągi wracają na „kolej śliwkową”

Komunikacja

Rabiej: Bez zmian, które uprzywilejowują pieszych kosztem kierowców

Przestrzeń

Wydane dotąd karty PEKA ważyły 2 tony

Komunikacja

Wydane dotąd karty PEKA ważyły 2 tony

Paweł Rydzyński 30 października 2014

Zobacz również:

Lamczyk: Kolej samorządowa przeciw wykluczeniu transportowemu

Komunikacja

Czechy: Po 12 latach pociągi wracają na „kolej śliwkową”

Komunikacja

Rabiej: Bez zmian, które uprzywilejowują pieszych kosztem kierowców

Przestrzeń

Wydane dotąd karty PEKA ważyły 2 tony

Komunikacja

Wydane dotąd karty PEKA ważyły 2 tony

Paweł Rydzyński 30 października 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5