Solaris jest jednym z dwóch oferentów, który walczy o zwycięstwo w dużym przetargu na dostawę w formie leasingu 150 autobusów dla VVT, miejskiego przewoźnika w stolicy Litwy. Do wzięcia jest kontrakt wart 40,5 mln euro.
O ofercie Solarisa, który w Wilnie występuje w konsorcjum z bankiem Lietuvos DNB, poinformował kilka dni temu agencję LETA/BNS doradca prezydenta miasta Aleksandras Zubriakovas. Drugą ofertę złożyło konsorcjum Adampolis, MAN i UniCredit Leasig. Przedstawiciele Vilniaus Viesasis Transportas (VVT) zapowiedzieli, że teraz będą sprawdzać oferty.
Wśród 150 pojazdów sto to standardowej długości pojazdy dwuosiowe, a pozostałe to dłuższe autobusy trzyosiowe. Wszystkie muszą być fabrycznie nowe, niskopodłogowe. Wśród kryteriów oceny ofert poza ceną i kryteriami technicznymi jest też zużycie paliwa, i skrócenie czasu dostawy.
Zamówienie nie było podzielone na części, więc producenci musieli zaoferować wszystkie pojazdy. Dodatkowo musieli wykazać się dostawą w ciągu ostatnich trzech lat minimum 105 autobusów, średnim dochodem rocznym na poziomie 17,25 mln euro, a także zadeklarować serwis i obsługę gwarancyjną w odległości najwyżej 25 km od siedziby VVT.
Stan taboru w Wilnie nie jest najlepszy. Jak informuje lokalny serwis 15min.lt, pasażerów w stolicy Litwy wozi blisko 400 autobusów, których średni wiek to 14 lat, a 84 proc. to pojazdy ponad 10-letnie. Do tego Wilno korzysta z 252 trolejbusów, które w większości też nie są nowe (47 z nich to nowoczesne Trollino 15 AC i Amber Vilnis 12 AC). Stąd liczne narzekania pasażerów na stan usług i zapowiedź zakupu 40 nowych trolejbusów w ciągu najbliższych dwóch lat. Miasto chce na to przeznaczyć 15,8 mln euro z czego 13,5 mln ma pozyskać z funduszy unijnych. Niedługo też na ulicach miasta pojawi się około setki nowych pojazdów u prywatnych przewoźników.
Mimo to kwestia przetargu na autobusy jeszcze wiosną była przedmiotem gorącej debaty w stołecznym ratuszu. Istniała groźba rezygnacji z zamówienia. Ostatecznie przegłosowano finansowanie projektu, gdy zrezygnowano z pozyskania pojazdów w formie leasingu operacyjnego, co miało kosztować ok. 55 mln euro i zdecydowano się na zwykły leasing rozciągnięty na 8 lat, który wyceniono na wspomniane 40,5 mln euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.