Od zeszłego weekendu WKD jeździ z wyższym napięciem (3000 V). Umożliwiło to wprowadzenie nowych jednostek typu 39WE. Na razie wszystko odbywa się bez problemów. WKD zapowiada stopniowe zwiększanie liczby pociągów w ruchu od grudnia – docelowo mogłyby one jeździć nawet co 7,5 minuty na najbardziej obciążonym odcinku.
Zmiana napięcia w sieci trakcyjnej z 600V do 3000V na całej trasie WKD odbyła się 28 maja 2016 r. – Operację udało się przeprowadzić zgodnie z planem. Cały system będzie podlegał jeszcze sprawdzeniu co do efektywności funkcjonowania – mówi Krzysztof Kulesza, rzecznik WKD. Od tego dnia w ruchu są wyłącznie jednostki przystosowane do jazdy z wyższym napięciem – czyli serie EN95 (typ 13WE), EN97 (typ 33WE) oraz EN100 (typ 39WE). Operacja zmiany napięcia oznacza również zakończenie eksploatacji starszych jednostek serii EN94 oraz wprowadzenie do eksploatacji nowych pojazdów serii EN100.
Nowe pojazdy, wyprodukowane przez Newag, po raz pierwszy zabrały pasażerów 28 maja. Wtedy do ruchu został skierowany pierwszy z trzech dostarczonych pojazdów. EN100 o numerze 01 zainaugurował przewozy, odjeżdżając o godz. 5:03 ze stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska do Podkowy Leśnej Głównej. Kolejnego dnia do ruchu zostały skierowane kolejne dwie jednostki (nr 02 i 03). Dzisiaj natomiast w porannym szczycie kursowały dwa nowe składy. – Jak dotąd nie stwierdzono żadnych usterek. Będziemy natomiast śledzić opinie pasażerów co do komfortu podróży – zapowiada Krzysztof Kulesza.
Główną korzyścią związaną z operacją zmiany napięcia – z punktu widzenia pasażerów – ma być zwiększenie liczby składów w ruchu. – Zgodnie z obowiązującą umową ramową na przewozy jesteśmy zobowiązani do wzrostu liczby uruchamianych pociągów. Wszelkie zmiany będziemy uzgadniać z zamawiającym – mówi Kulesza. Okazją do zmian będzie nowy rozkład jazdy, który wejdzie w życie w grudniu. – Nie będzie rewolucji. Zakładamy sukcesywne włączanie dodatkowych pociągów, obsługujących całą trasę, co kilka miesięcy – zaznacza rzecznik WKD.
Docelowo korzyści mogą być jednak większe. Zgodnie z dotychczasowymi założeniami, biorąc pod uwagę ograniczenia infrastrukturalne, występujące zwłaszcza na stacji Warszawa Śródmieście WKD, rozważane są dwa warianty – z częstotliwością co 7,5 minuty w szczycie między Komorowem a Warszawą bądź co 10 minut między Podkową Leśną a Warszawą, z czego bardziej prawdopodobny jest ten drugi wariant. – Każdy z tych kroków oznacza konieczność dodania więcej niż jednego obiegu. Ostatecznie decyzje nie zostały podjęte. Musimy obserwować, jak będzie się sprawdzał tabor, czy możliwe będzie skrócenie czasu rozruchu– zaznacza Krzysztof Kulesza. Ponadto podwyższenie częstotliwości będzie możliwe po zwiększeni średniej prędkości przejazdu – zniesieniu ograniczeń prędkości w rejonie przejazdów kolejowo-drogowych, a także skróceniu czasu postoju na przystankach (co powinno być osiągalne dzięki dodatkowym pociągom).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.