Warszawa Kolej Dojazdowa chce rozwiązać problem wąskiego gardła, jakim jest jednotorowy odcinek od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego. Spółka poszukuje właśnie firmy, która opracuje studium wykonalności dla budowy drugiego toru. Realizacja inwestycji to jednak perspektywa kilku lat.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium wykonalności dla budowy drugiego toru dla linii 47 od Podkowy Leśnej Głównej do Grodziska Mazowieckiego Radońskiej. Odcinek liczy ok. 7 km, znajdują się na nim dwie stacje oraz sześć przystanków osobowych. Pozbawiony jest on dodatkowych urządzeń samoczynnej blokady liniowej (brak podziału na odcinki), przez stanowi ono wąskie gardło – to spore ograniczenie, biorąc pod uwagę fakt, że w Grodzisku znajduje się zaplecze WKD, gdzie stacjonują pociągi. Efektem planowanej inwestycji ma być m.in. skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie przepustowości szlaku, zwiększenie bezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji i działalności przewozowej (związanych m.in. usuwaniem skutków powstających opóźnień pociągów).
Istniejący tor do Grodziska Mazowieckiego wymaga działań remontowych. Jak informuje WKD, obiekty inżynieryjne zlokalizowane na tym szlaku są dostosowane do posadowienia drugiego toru, jednak są to obiekty pochodzące z okresu budowy linii w latach 1925-1927 i do tej pory nie były modernizowane.
W śladzie toru linii nr 48 do Milanówka na odcinku Podkowa Leśna Główna – Podkowa Leśna Zachodnia zamawiający planuje zlokalizowanie drugiego toru linii kolejowej nr 47 do Grodziska. Budowa nowego toru będzie wiązać się z ewentualnością przebudowy jednej lub obydwu stacji zlokalizowanych na początku i końcu szlaku, tj. Podkowa Leśna Główna i Grodzisk Mazowiecki Radońska. Kwestia połączenia z linią kolejową nr 48 do Milanówka poddana ma zostać analizom – przewidziane są przejście rozjazdowe z dostępem do obydwu torów na przystanku Podkowa Leśna Zachodnia bądź z dostępem do jednego toru na wysokości przystanku Podkowa Leśna Zachodnia, zaś do drugiego toru na wysokości stacji Podkowa Leśna Główna. Ponadto analizie poddana ma być kwestia przebudowy układu torowego stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska w zakresie sposób połączenia z grupą torów postojowych na terenie elektrowozowni.
mat. WKD Dokument zlecany przez WKD określi celowość i opłacalność rozbudowy infrastruktury kolejowej. Zamówienie podzielone jest na kilka etapów. Pierwsze obejmuje określenie celów i charakterystyki projektu, potencjału i możliwych wariantów inwestycyjnych, kolejny natomiast opracowanie szczegółowych analiz oraz dokonanie wyboru wariantu realizacji inwestycji. Na realizację tej części zamówienia wykonawca będzie miał 190 dni od momentu podpisania umowy. W trzecim etapie – w ciągu 300 dni od podjęcia decyzji o wyborze wariantu – wykonawca będzie musiał uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowań. Ostatnim elementem będzie opracowanie dokumentacji dla dalszych etapów realizacji projektu (w ciągu 30 dni od uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach).
Niedawno minął termin składania ofert. Wpłynęły trzy propozycje na kwoty od 596,6 tys. zł do 1,848 mln zł. Budżet zamawiającego wynosi natomiast 1,019 mln zł. Najtańszą ofertę złożyła firma Multiconsult Polska z Warszawy.