Warszawska Kolej Dojazdowa szykuje się do zmiany napięcia w sieci trakcyjnej z 600 V do 3000 V. Aktualny termin przełączenia to długi weekend majowy. Dzięki zmianie pociągi mają jeździć częściej. – Pierwsze zmiany rozkładu jazdy zakładające stopniowe uzupełnianie oferty przewozowej o dodatkowe pociągi przewidziane są najwcześniej w grudniu br. – informuje Krzysztof Kulesza, rzecznik WKD.
Jak przekonuje WKD, podwyższenie napięcia w sieci trakcyjnej jest niezbędne dla poprawy funkcjonowania całej linii. Przede wszystkim umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. – Aktualne ograniczenia w eksploatacji systemu zasilania napięciem o wartości 600 V ograniczyły do minimum możliwość skierowania do ruchu dodatkowego taboru (spadki napięć na krótkich odcinkach zasilania powodują, że na jednym odcinku może znajdować się tylko jeden pociąg – w przypadku taboru nowych generacji, tj. serii EN95 lub EN97 wykorzystujący jedynie 60% własnej mocy) – informuje Krzysztof Kulesza, rzecznik WKD.
Podniesie się też ogólnie sprawność systemu zasilania elektroenergetycznego. – Będzie to zapewnione m.in. poprzez zmniejszenie strat przy przesyle mocy na poszczególne odcinki zasilania, które docelowo będą znacznie dłuższe niż obecnie i umożliwią jednoczesne zasilenie większej liczby pojazdów o wyższych parametrach trakcyjnych – wylicza zalety Kulesza.
Bez przerwy w ruchuZmiana napięcia wymagała przebudowy dwóch podstacji trakcyjnych, a także zwiększenia mocy przesyłowej dla sieci WKD oraz przyłączenie sieci WKD do podstacji trakcyjnej w rejonie Warszawy Zachodniej wraz z przebudową sieci trakcyjnej w miejscu zasilania w rejonie Warszawy Zachodniej. Prace te zostały zakończone na przełomie 2015 na 2016 r. – Przygotowania do zmiany napięcia w sieci trakcyjnej WKD znajdują się na końcowym etapie realizacji. Aktualnie realizowane są prace związane z wykonaniem uzależnień podstacyjnych dla poszczególnych zasilaczy oraz przygotowaniem systemu sterowania – mówi Kulesza.
Aktualnie przełączenie napięcia planowane jest w pierwszy długi weekend majowy – to jest w okresie od soboty 30 kwietnia do 3 maja br. Wszystko uzależnione jest jednak od terminowości
dostaw sześciu nowych pociągów WKD, które wyprodukował Newag. – Jeżeli pierwszy z pojazdów dostosowanych wyłącznie do napięcia o wartości 3 kV zostanie dostarczony zgodnie z aktualnymi założeniami przed końcem kwietnia i przejdzie odbiory wewnętrzne – precyzuje warunki rzecznik WKD. Nowe jednostki mają zastąpić stare składy EN94, pamiętające początek lat 70, które z kolei pracują wyłącznie przy niższym napięciu.
Proces przełączenia zajmie od 24 do 48 godzin. – Operacja związana z podwyższeniem napięcia zasilania w sieci trakcyjnej oprócz części związanej z dostosowaniem elementów infrastruktury, będzie składać się również z części obejmującej przystosowanie taboru kolejowego – informuje Kulesza. Czy w tym czasie ruch pociągów będzie wstrzymany? – Podstawowo nie zakładamy takiej możliwości, ale w razie czego komunikacja zastępcza będzie gotowa – deklaruje rzecznik WKD.
Kiedy częściej?Jak informuje WKD, zmiana napięcia i zakończenie dostaw nowych składów umożliwi systematyczne zwiększanie liczby uruchamianych połączeń. – Nie tylko na najbardziej obciążonym dziś szlaku pomiędzy Komorowem i Warszawą – zaznacza Kulesza. – Dodatkowe pociągi pozwolą rozładować tłok w większości połączeń uruchamianych w porach szczytów przewozowych, umożliwią bardziej równomierne ich wykorzystanie, co powinno przełożyć się skrócenie czasu wymiany podróżnych na przystankach – mówi Krzysztof Kulesza.
Na zwiększenie częstotliwości przyjdzie pasażerom trochę poczekać. – Pierwsze zmiany rozkładu jazdy zakładające stopniowe uzupełnianie oferty przewozowej o dodatkowe pociągi przewidziane są najwcześniej w grudniu br. – wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów – informuje rzecznik WKD.