Hamburg, drugie co do wielkości miasto w Niemczech, chce wyeliminować konieczność korzystania z samochodu w mieście w ciągu najbliższych 15-20 lat. Miasto ma stać się bardziej ekologiczne, zdrowsze i przyjemniejsze do życia.
Już dziś to niemieckie miasto jest w dobrej kondycji, ponieważ około 40 procent powierzchni Hamburga to tereny zielone, cmentarze, obiekty sportowe, ogrody, parki i place. Jednak dla władz miasta to wciąż za mało. Dlatego miasto przygotowało Green Network Plan – plan stworzenia zielonej sieci i połączenia przyjaznych dla ludzi i środowiska terenów trasami spacerowymi oraz rowerowymi.
Green Network Plan zostanie wdrożony w ciągu najbliższych 15-20 lat. Powstała sieć obejmie prawie połowę miasta, a jej celem jest umożliwienie dojeżdżającym do pracy i turystom poruszanie się po mieście bez samochodów.
Hamburg green network - ilustracja za inhabitat.com
Problemy z klimatem
Poważnym problemem miasta jest fakt, iż w ciągu ostatnich 60 lat jego średnia temperatura wzrosła o 9 stopni Celsjusza. Wzrósł również poziom mórz – o 20 centymetrów, a do 2100 roku oczekiwane jest zwiększenie tego poziomu o kolejne 30 centymetrów. Dlatego w planach związanych z eliminacją konieczności podróżowania po mieście samochodem dużą rolę odgrywa konieczność obniżenia emisji CO2. Zielone szlaki pomogą również załagodzić skutki powodzi w przypadku intensywnych opadów deszcze a także złagodzić intensywne sztormy.
– Inne miasta, w tym również Londyn, mają zielone pierścienie, ale zielona sieć, którą planujemy stworzyć w Hamburgu jest czymś unikatowym, bowiem nigdzie indziej nie ma możliwości poruszania się pomiędzy obrzeżami miasta a jego centrum za pomocą roweru czy pieszo. W Hamburgu będzie to możliwe – mówi Angelika Firtsch, rzeczniczka prasowa miasta z departamentu urbanistyki i ochrony środowiska.
Mieszkańcy nie potrzebują samochodów– Wielu mieszkańców Hamburga jest gotowych na rezygnację z samochodów, co jest bardzo nietypowym zjawiskiem w Niemczech. To miasto, które zawsze było znane z dużej ilości parków, teraz stanie się jeszcze bardziej ekologiczne i przyjazne mieszkańcom – komentuje Jens Kersten, lider Partii Zielonych w mieście.
Hamburska zielona sieć transportowa jest częścią rosnącej tendencji, zwłaszcza w Europie, która ma służyć stworzeniu kompleksowej sieci rowerowej obejmującej nie tylko centra miast czy ich obwodnice, ale również łączącej przedmieścia. Przykładem dla niemieckiego miasta może być pobliska Kopenhaga, wieloletni lider, jeśli chodzi o transport rowerowy. Kopenhaga ustawiła wysoko poprzeczkę, wprowadzając w 2012 roku autostrady rowerowe. Wenecjanie od wieków doskonale radzą sobie bez samochodów. W rzeczywistości, Wenecja jest to największy obszar bez samochodu w Europie. Również jedno z większych miast Toskanii – Siena, jest miastem w którym można się poruszać praktycznie bez samochodu. Ale zmieniają się także miasta, które od lat znane były ze swoich samochodowych priorytetów. Tak jest w przypadku Nowego Jorku, który w ciągu ostatnich lat dostosował takie place jak Times Square i Herald Square Plaza, tylko dla pieszych.