Warszawscy radni będą jutro głosować nad przyznaniem środków na przebudowę skrzyżowania Emilii Plater i Alej Jerozolimskich. Dzięki temu w przyszłym roku w poziomie jezdni zostaną wytyczone pasy dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. – To kolejny krok, by pieszy czuł się w centrum miasta dobrze, a na pewno znacznie lepiej niż dzisiaj – deklaruje Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
Na najbliższej sesji rady miasta, odbywającej się w czwartek 17 września, radni będą głosować nad zmianami w budżecie oraz wieloletniej prognozie finansowej. Jednym z zadań jest przebudowa skrzyżowania Al. Jerozolimskich i Emilii Plater, którą będzie realizować Zarząd Dróg Miejskich. Na przyszły rok zapisano blisko 2 mln zł.
Pod tą inwestycją kryją się zasadnicze zmiany dla mieszkańców, gdyż zakładają wytyczenie pasów w poziomie jezdni. Piesi nie będą już zmuszani do korzystania z przejścia podziemnego, które nie jest dostępne dla osób niepełnosprawnych. Przejazd zyskają też rowerzyści. – Trzeba spokojnie cywilizować ruch w ścisłym śródmieściu. Większa liczba przejść dla pieszych w poziomie jezdni czy uspokajanie ruchu w centrum to kierunek, który cały czas realizujemy. Skrzyżowanie Alej Jerozolimskich i Emilii Plater to kolejny krok. Przypomnę, że tego typu przejścia pojawiły się wcześniej na Emilii Plater, pl. Na Rozdrożu, Targowej. To ciągłe dążenie do tego, żeby ścisłe centrum było przyjazne – mówi portalowi Transport-publiczny.pl Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
To preludium większych zmian w centrum – według zapowiedzi Aleje Jerozolimskie i Marszałkowska mają być bardziej „ludzkie”, ze zwężeniami i większą liczbą przejść dla pieszych (teraz często trzeba nadrabiać sporo drogi, by przedostać się na drugą stronę, nie mówiąc już o osobach niepełnosprawnych). – Drogą ewolucji, nie rewolucji będziemy dochodzili do takiego modelu, w którym pieszy będzie się czuł w centrum miasta dobrze, a na pewno znacznie lepiej niż dzisiaj – deklaruje Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
Centrum Warszawy jest
na granicy przepustowości, dlatego też władze miasta podejmują działania na rzecz
zmniejszenia przeładowania ruchem ścisłego centrum i uczynienia tego obszaru bardziej przyjaznym dla niezmotoryzowanych. Wśród większych zmian zapowiadane są m.in.
przejścia na rondach Dmowskiego oraz Czterdziestolatka. Nie wszędzie jednak wystarczy „kubeł z farbą” – potrzebna jest większa ingerencja, przez co wdrażanie nowych rozwiązań wymagać będzie czasu. Niedawno też, w ramach projektu Zagospodarowanie Nowego Centrum Warszawy, który ma uczynić ścisłe śródmieście bardziej przyjaznym dla pieszych, ogłoszono przetarg na projekt
wytyczenia nowego placu centralnego z parkingiem podziemnym w rejonie pl. Defilad.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.