Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wojewoda chce poprawiać poznański dworzec, ale bez miasta

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wojewoda chce poprawiać poznański dworzec, ale bez miasta
fot. WU
Wojewoda wielkopolski powołał zespół, który ma zająć się opracowaniem poprawek na wielokrotnie krytykowanym dworcu Poznań Główny. Jak ustalili dziennikarze, do rozmów nie zaproszono jednak przedstawicieli miasta, ani licznych lokalnych stowarzyszeń, które walczyły o zmiany funkcjonalne na dworcu. Wśród specjalistów znaleźli się za to m.in. biochemik, szef wydawnictwa oraz politycy wyłącznie reprezentujący PiS.

Poznań Główny od dawna rozpala emocje. Nowy dworzec, umieszczony na płycie nad częścią peronu, był wielokrotnie krytykowany za szereg niefunkcjonalnych rozwiązań, w tym oddalenie od części peronów czy zmuszanie pasażerów przesiadających się z tramwajów do korzystania z przejścia podziemnego i przechodzenia przez centrum handlowe, do którego doklejony jest dworzec.

Szczęśliwie część rzeczy udało się poprawić – m.in. wytyczono przejście naziemne do tramwaju, powstają schody ruchome prowadzące na peron (wcześniej były tylko schody jadące do góry). Temat dworca nie jest jednak skończony w związku z planami zagospodarowania międzytorza i znajdującego się tam zamkniętego, starego budynku dworca.

Już bez TriGranitu

Niedawno jednak PKP SA zakończyły umowę z dotychczasowym partnerem, firmą TriGranit – która zrealizowała nowy dworzec i miała przeprowadzić inwestycję w międzytorzu. Wojewoda wielkopolski, Zbigniew Hoffman, odmówił natomiast inwestorowi ustalenia lokalizacji dla celu publicznego.

Jak argumentuje wojewoda, na pierwszym miejscu powinna być obsługa pasażerów, a koncepcja firmy TriGranit tego nie gwarantowała (przeznaczono tylko 7,5% powierzchni inwestycji pod funkcje dworcowe wobec 64% pod część biurową). – Dworzec musi pełnić funkcję dworca, a funkcja komercyjna może mieć tylko charakter dodatkowy. Źle jest, gdy to dworzec jest dodatkiem do obiektów komercyjnych, a na dziś tak to wygląda w Poznaniu. Moja zgoda będzie tylko wtedy, gdy w grę będzie wchodziło polepszenie warunków dla pasażerów – komentuje Zbigniew Hoffman. Poza tym podkreśla, że za cel publiczny można uznać budowę budynku tylko w części zawierającej funkcję obsługi pasażerskiej – inne obiekty z funkcją biurową tego nie gwarantują. Wojewoda podnosi też, że zaplanowana inwestycja jest niezgodna z przeznaczeniem terenu zamkniętego i nie stanowi infrastruktury kolejowej.

Zespół zajmie się zmianami

Wojewoda powołał też specjalny zespół, którego celem jest wypracowanie korzystnych rozwiązań komunikacyjnych. – Zespół ma zająć się sprawą dworca kolejowego oraz spojrzeć szerzej, czyli na cały poznański węzeł kolejowy. ¬Liczę na ścisłą współpracę z władzami PKP, które podjęły już decyzję o tym, by realizować inwestycję na poznańskim dworcu w inny sposób niż do tej pory było to zaplanowane – mówi Hoffman.

Zajmie się on kwestiami m.in. wydłużenia istniejącego przejścia podziemnego na stronę wschodnią wraz z budową dodatkowego peronu pomiędzy peronem nr 3 a galerią handlową oraz wykonanie nowego wspólnego zadaszenia nad peronami od 4 do 6. Poza tym w kontekście całego węzła kolejowego zespół ma rozważyć możliwość budowy trzeciego toru na odcinku między stacjami Poznań Wschód – Poznań Główny, budowy trzeciego toru między Poznaniem Głównym a posterunkiem ruchu Poznań Jeżyce (POD) z przystankiem ul. Kościelna oraz dostosowania obwodnicy towarowej miasta Poznania do potrzeb pasażerskich w celu uruchomienia Poznańskiej Kolei Obwodowej. Kolejną kwestią, jak podaje wojewoda, jest budowa połączenia kolejowego na odcinku Poznań Główny - Lotnisko Ławica i docelowo do Tarnowa Podgórnego.

Miasta ani społeczników nie zaproszono


Jak przekonują służby prasowe wojewody w skład zespołu wchodzą parlamentarzyści, architekci, inżynierowie, naukowcy, eksperci, miejscy społecznicy i radni. Jak jednak ustalił poznański dodatek Gazety Wyborczej, specjaliści reprezentują wyłącznie jedną opcję – poseł PiS, radny PiS, przedstawiciele Akademickiego Klubu Obywatelskiego im. Lecha Kaczyńskiego. Nad przebudową dworca pochylać się będą m.in. prof. Wojciech Rypniewski, biochemik z PAN, prof. Stefan Grajek, czyli kardiolog z UAM czy dr Tadeusz Zysk, szef wydawnictwa.

Nie zabrakło też oczywiście specjalistów w zakresie komunikacji, jak dr Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskie, Jan Firlik, który jako dyrektor odpowiadał w MPK za przewozy tramwajowe, Bogdan Bresch, były wieloletni dyrektor w PKP PLK czy Piotr Kostka, szef poznańskiego SARP-u. Nie zaproszono natomiast nikogo z obecnych władz miasta, radnych reprezentujących inne opcje polityczne ani przedstawicieli organizacji społecznych, które od lat walczyły o poprawki na dworcu. Rzecznik prasowy wojewody dodaje, że przedstawiciele miasta mogą zostać jeszcze doproszeni.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5