Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław. Aktywiści apelują o zmiany w przetargu na tramwaje

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław. Aktywiści apelują o zmiany w przetargu na tramwaje
fot. wroclaw.pl
We Wrocławiu trwa przetarg na zakup 40 nowych tramwajów. Miejskim aktywistom nie podoba się, że miasto jest gotowe kupić pojazdy nawet w 80 proc. wysokopodłogowe. Widzą w tym zagrożenie dla wizerunku całego transportu publicznego, bo „do samochodu nie trzeba się wspinać”. Dlatego piszą w tej sprawie do prezydenta.

„Apelujemy o interwencję mającą na celu anulowanie lub istotną modyfikację przetargu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o. na zakup tramwajów o numerze 2017/S 095-187396” – zaczynają swój apel do prezydenta Rafała Dutkiewicza aktywiści ze stowarzyszeń Wrocławski Ruch Obywatelski, oraz OK Wrocław. Podobne postulaty wysuwają Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia i wrocławska Akcja Miasto. Oferty we wspomnianym przetargu zostaną otwarte na początku lipca, a tramwaje mają być dostarczane od końca 2018 r.

Wysoki i tani

Chodzi o 40 trójczłonowych pojazdów o długości między 26,5 a 32 m. W przetargu dopuszczone są nawet pojazdy, które mają zaledwie 20 proc. niskiej podłogi. Co prawda jej udział w pojeździe jest jednym z kryteriów oceny ofert, ale aktywiści zwracają uwagę na bardzo niską górną granicę dopuszczalnej ceny za tramwaj (4,8 mln zł brutto), co w praktyce uniemożliwia zaoferowanie pojazdów niskopodłogowych. Dla porównania w niedawnym warszawskim przetargu na 213 tramwajów różnych długości, oferty opiewały na średnio ponad 10 mln zł za pojazd. W Poznaniu w ramach przetargu na 50 jedno i dwukierunkowych 32–metrowych tramwajów, średnia cena pojazdów od Modertransu wyniosła ponad 8 mln zł.

Według aktywistów argument urzędników, że w ten sposób zostaną zastąpione całkowicie wysokopodłogowe tramwaje, jest nietrafiony, bo tramwaje z tak niewielkim udziałem niskiej podłogi w praktyce nie zapewniają podróżnym podstawowego komfortu. W dodatku posługują się argumentami z Wrocławia.

„Jako aktywni użytkownicy komunikacji zbiorowej, jesteśmy świadkami, jak codziennie w pojazdach z 25% udziałem niskiej podłogi osoby te wdrapują się do tramwajów moderus beta i protram 205 innymi drzwiami niż niskopodłogowe (i to mimo wiedzy, że jest człon niskopodłogowy). Ponadto w moderusach beta w niskim członie są zaledwie 2 miejsca siedzące (!), co oznacza, że pasażerowie (w szczególności osoby starsze) i tak muszą wchodzić po schodkach, by zająć miejsce siedzące. A co z pozostałymi pasażerami, którzy będą skazani przez najbliższe 30-40 lat na niski komfort podróżowania i codzienną wspinaczkę po schodach?” – pytają retorycznie.

Może używane?

Aktywiści wskazują na przykłady miast zagranicznych, które za porównywalną cenę modernizują tramwaje, w których udział niskiej podłogi stanowi minimum 50 proc. Wymieniają też polskie miasta – Kraków, Gdańsk, Poznań, Łódź – które kupują a następnie modernizują pojazdy używane, co kosztuje je wielokrotnie mniej. „Dlaczego Wrocław musi kupować przestarzałe konstrukcyjnie tramwaje, choć fabrycznie nowe, gdy może mieć w pełni niskopodłogowe, choć używane?” – pytają.

Wskazują w swoim apelu, że nowe tramwaje prawdopodobnie trafią na planowaną nową linię na osiedle Nowy Dwór. Mieszkańcy tej części Wrocławia dziś korzystają z całkowicie niskopodłogowych autobusów. Jeśli nowa, od wielu lat szumnie zapowiadana inwestycja, będzie polegała na zaproponowaniu im w większości wysokopodłogowego taboru, może się skończyć fiaskiem.

Sąd za krytykę?

W apelu wspomniano też o pismach, które do wrocławskich aktywistów wysłał na początku czerwca poznański producent tramwajów Modertrans. To właśnie ta firma dostarczyła poprzednio kupione tramwaje, z ledwie 25–procentową niską podłogą (i zdaje się być jedną z niewielu, które mogą spełnić kryteria określone w trwającym obecnie przetargu). „Mamy obawy wobec producenta taboru, który swoje racje uzasadnia nie lepszą ofertą przetargową, rozwiewającą nasze wątpliwości, a groźbą sądu dla wszystkich, którzy pragną dla wrocławian lepszej komunikacji zbiorowej. Chcemy zaznaczyć, że wszelka krytyka dotykająca pojazdy tego producenta tyczy się przestarzałej, wysokopodłogowej w 75% konstrukcji” – piszą członkowie stowarzyszeń miejskich. Dodają zresztą, że Modertrans robi też całkowicie niskopodłogowe, pojemne pojazdy, podając za przykład Moderusy Gamma.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5