Zarówno władze miasta Wrocławia, jak i władze województwa dolnośląskiego popierają inicjatywę przywrócenia na stacji Wrocław Świebodzki funkcji pasażerskiej. Oba samorządy zwracają jednak uwagę, że decydujący głos w tej sprawie w tym momencie ma PKP.
Ruch pasażerski na dworcu Wrocław Świebodzki (który jest zlokalizowany względem centrum miasta nie mniej atrakcyjnie co dworzec Wrocław Główny) ustał na początku lat 90. XX w. W poprzedniej kadencji samorządowej władze województwa opracowały koncepcję reaktywacji Świebodzkiego i uczynienia z niego głównej stacji na terenie Wrocławia zajmującej się obsługą ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Marek Łapiński, w latach 2006-10 marszałek woj. dolnośląskiego, a od 2011 r. poseł PO,
mówił niedawno w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl, że odnosi wrażenie, iż „projekt Wrocław Świebodzki” obecnie nieco wyhamował, podkreślając jednak, iż nie oznacza to, że można w tym momencie mówić o odłożeniu tego projektu na nieokreśloną przyszłość.
– Ten dworzec może się sprawdzić jako kolejowy węzeł aglomeracyjny czy regionalny. Z racji swojego położenia, Dworzec Świebodzki mógłby obsługiwać połączenia kolejowe o charakterze aglomeracyjnym czy regionalnym, będąc końcową stacją dla pociągów z Wałbrzycha, Jeleniej Góry, Kłodzka, Głogowa, Zgorzelca czy Legnicy – powiedział nam Marek Łapiński.
Województwo czeka na PKP SA…Zarówno obecne władze woj. dolnośląskiego, jak i władze Wrocławia zapewniają, że projekt reaktywacji Dworca Świebodzkiego jest aktualny i przez nie popierany.
– Samorząd Województwa od kilku lat zabiega o zachowanie na Dworcu Świebodzkim funkcji kolejowej. Stąd podjęta w 2009 roku współpraca z Urzędem Miasta i PKP SA. Województwo współfinansowało wówczas opracowanie „Koncepcji funkcjonalno-architektonicznej Dworca Wrocław Świebodzki”. W opracowaniu określone zostały zamierzenia stron, zgodnie z którymi PKP SA jako właściciel i zarządca dworca poszukuje podmiotu, który zainwestuje w nieruchomość. Dla województwa zagwarantowana została funkcjonalność linii kolejowej i możliwość odprawy pasażerów – mówi Agnieszka Zakęś, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Dolnośląskiego.
…i negocjuje z rządemNasza rozmówczyni dodaje, że dokument pozostaje w mocy, choć to od decyzji i aktywności jego właściciela, czyli PKP SA, zależy, kiedy obiekt będzie rewitalizowany.
– W zakresie przywrócenia funkcji kolejowej, samorząd wojewódzki prowadzi negocjacje ze stroną rządową. Modernizacja linii kolejowej nr 274 [Wrocław Świebodzki-Wałbrzych-Jelenia Góra-Zgorzelec – red.] znalazła się w mandacie negocjacyjnym ze szczególnym wskazaniem, że chodzi o cały jej przebieg, z początkiem właśnie od Dworca Świebodzkiego, oraz o ponowne włączenie tej stacji w sieć kolejową. Jako inwestycja o dużym znaczeniu dla aglomeracji ma ona szanse być finansowana ze szczebla centralnego – zwraca uwagę Agnieszka Zakęś.
Miasto gotowe do sporządzenia planuTakże władze Wrocławia sygnalizują, że są zainteresowane reaktywacją Dworca Świebodzkiego, ale decydujący ruch w tej sprawie należy do kolejarzy.
– Wiemy, że PKP zamierzają zlikwidować targowisko, które znajduje się obecnie na terenie stacji Wrocław Świebodzki, wiemy też, że poszukiwany jest inwestor, który będzie chciał stworzyć na terenie stacji centrum biznesowo-handlowo-rozrywkowe, z zachowaną funkcją kolejową. Jesteśmy z PKP SA w stałym kontakcie. Czekamy na ostateczną decyzję w tej sprawie. Jak już PKP będą gotowe, wówczas przystąpimy do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu – mówi Małgorzata Szafran z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
Czekamy odpowiedzi zarówno z PKP SA, jak i z PKP PLK, jakie są plany strony kolejowej odnośnie Wrocławia Świebodzkiego.