MPK Wrocław szykuje się do zakupu kolejnych nowych tramwajów. Ogłoszono właśnie dialog techniczny poprzedzający przetarg na 39 pojazdów. Jedna z kwestii do konsultacji dotyczy udziału niskiej podłogi.
Wrocław ogłosił dialog techniczny poprzedzający wszczęcie przetargu na zakup 39 nowych tramwajów. Chętni mogą zgłaszać wnioski o udział w dialogu do 8 grudnia, a planowany termin jego zakończenia to 31 grudnia.
Celem dialogu jest doradztwo oraz pozyskanie informacji, które mogą być wykorzystane do sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji zamówienia, warunków umowy oraz oszacowania kosztów zamówienia. MPK oczekuje, że dialog pozwoli na uzyskanie informacji w zakresie zagadnień technicznych, technologicznych, prawnych, organizacyjnych, ekonomicznych, wykonawczych oraz logistycznych związanych z realizacją zamówienia, zwłaszcza w zakresie napędów, rodzajów i typów wózków, terminów realizacji, udziału niskiej podłogi, dostępności części w czasie eksploatacji tramwajów, także po okresie gwarancji, niezbędnych narzędzi do obsługi bieżącej, zakresu obrysu tramwaju, w tym lusterek zewnętrznych oraz dolnej krawędzi poszycia, poboru zużycia i monitoringu energii, wpisywania się tramwaju w łuki poziome toru tramwajowego, pracochłonności obsług i remontów planowych, a także proponowanych systemów elektronicznych oprogramowania i licencji.
Nie wiadomo jeszcze, kiedy zostanie ogłoszony nowy przetarg na dostawy tramwajów. Jak informuje MPK, wszystko zależy od możliwości finansowych.
Przedmiotem poprzedniego, rozpisanego w maju przetargu była dostawa 40 sztuk fabrycznie nowych tramwajów jednokierunkowych.
Zamawiający wymagał tramwajów trójczłonowych o długości 26,5-32 m i szerokości 2,35-2,4 m. Kontrowersje wzbudzał fakt, że minimalny udział niskiej podłogi określono na zaledwie 20%, przy czym za zwiększenie jej udziału można było dostać dodatkowe punkty. W postępowaniu wzięło udział dwóch oferentów – Pesa, która zaproponowała w pełni niskopodłogowe tramwaje oraz Modertrans, który chciał dostarczyć pojazdy z 27% niskiej podłogi. Ostatecznie w październiku
podpisano umowę ze znacznie tańszym Modertransem, który zaoferował 176,2 mln zł brutto. Tramwaje zostaną dostarczone do końca listopada 2019 r.