fot. Zbyszek74, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
W drugiej turze wyborów z dotychczasowym prezydentem Wrocławia Rafałem Dutkiewiczem, zmierzy się przedstawicielka PiS, Mirosława Stachowiak-Różecka. Dla Dutkiewicza jednym z głównych priorytetów są inwestycje infrastrukturalne. Podobnie jest z przedstawicielką PiS, która komunikację miejską w swoim programie uczyniła jego podstawą.
To, co wyróżnia kontrkandydatkę obecnie panującego w mieście Dutkiewicza, to rozbudowany program transportowy, który opiera się na dwóch filarach – budowie sieci komunikacji publicznej oraz idei zrównoważonego transportu, gdzie każdy uczestnik ruchu ma w mieście swoje miejsce.
Dutkiewicz natomiast transport potraktował w swoim programie bardzo szeroko – wśród najważniejszych zadań pojawia się uruchomienie Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej, budowa nowych linii tramwajowych czy inwestycje w tabor.
Budujmy więcej dróg!
Stachowiak-Różecka swój transportowy program ma bardzo bogaty. Obiecuje w nim m.in. likwidację korków przez lepsze ustawienie świateł, ale jednocześnie chce zaprzestania izolowania centrum miasta przez zamykanie dróg. „Drogi będziemy budować, a nie likwidować!” - obiecuje kandydatka PiS, wymieniając jednocześnie najważniejsze inwestycje, które zrealizuje za swojego panowania – m.in. budowę przedłużenia ul. Fabrycznej do Muchoborskiej, łącznika Góralska – Tęczowa, Obwodnicy Śródmiejskiej od Żmigrodzkiej do Sobieskiego, przedłużenia ul. Litewskiej oraz pilną odbudowę wiaduktu Chociebuskiej. Stachowiak-Różecka wychodzi z założenia, że inwestycje te wpłyną na otwarcie i dostępność miejskich osiedli.
To nieco odróżnia ją od dotychczasowego prezydenta, który od dłuższego czasu stawia na model kopenhaski i powoli oddaje centrum pieszym – budując miejskie deptaki i drogi rowerowe. W swoim programie większą wagę, zamiast do budowy kolejnych dróg, przykłada do budowy infrastruktury tramwajowej. Jednym z głównych postulatów jest budowa linii tramwajowej wzdłuż ulic Długiej i Popowickiej, wydzielenie pasów tramwajowo-autobusowych, zakup 30 nowoczesnych tramwajów, ale również konsolidacja istniejących tras i parkingów rowerowych w sieć i oczywiście – uruchomienie Wrocławskiej Kolei Metropolitarnej. Poniekąd w oderwaniu od tego ściśle miejskiego programu Dutkiewicz zahacza w swoim programie również o inne kwestie, ważne z punktu widzenia transportowego dla miasta. Obiecuje on rozwój siatki połączeń lotniczych w wrocławskiego portu lotniczego, rozwój inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych oraz modernizację Wrocławskiego Węzła Kolejowego.
Odseparować rowerzystów!
Kandydatka PiS stawia na konsekwentne remontowanie ulic pokrytych kostką (np. Powstańców Śląskich, Gajowickiej, Maślickiej, Pomorskiej czy Poznańskiej) i koordynację wszelkich remontów zaplanowanych w mieście. W jej programie znalazł się również zapis dotyczący corocznej rezerwacji w budżecie puli pieniędzy przeznaczonych wyłącznie na poprawę dróg osiedlowych. Oprócz tego przedstawicielka PiS chciałaby dokonać przeglądu oznakowania we współpracy z policją i mieszkańcami. Jak podkreśla Stachowiak-Różecka, „kierowca to też mieszkaniec Wrocławia”, dlatego nie zamierza ona zabierać, ograniczać i utrudniać, a stawia na budowę i remonty.
Jednocześnie jednak kontrkandydatka, która zmierzy się z obecnym prezydentem w drugiej turze, dostrzega w mieście potrzeby rowerzystów, choć jej postulaty mogą w środowisku rowerowym budzić spore wątpliwości. Jej podstawowym postulatem jest bowiem separowanie ruchu dla rowerzystów. To jedno z najczęściej krytykowanych rozwiązań wśród ekspertów, którzy wskazują, że bezpieczeństwu rowerzystów wcale nie służy separacja, a takie zabiegi jak uspokajanie ruchu i malowanie pasów dla rowerów w poziomie jezdni. Takie rozwiązania masowo stosowane są choćby w niedalekim Berlinie.
Darmowa komunikacja miejska
Stachowiak-Różecka rowerzystom proponuje oprócz tego utworzenie spójnej sieci dróg rowerowych, jednak w pierwszej kolejności ograniczonej do centrum miasta. Kandydatka chciałaby też postawić więcej stojaków rowerowych i nowych stacji roweru miejskiego. Ponadto kandydatka PiS stawia na program „Szkoła przyjazna rowerom”, czyli budowę „szatni” rowerowych.
Osobnym punktem w jej programie jest infrastruktura piesza. Tu wśród licznych postulatów pojawia się dłuższe zielone światło na przejściach, sekundniki na światłach, remonty chodników i obniżenie krawężników.
Chyba najbardziej interesującym punktem w programie Stachowiak-Różeckiej jest jednak bezpłatna komunikacja miejska dla osób składających PIT we Wrocławiu. To rozwiązanie ma swoich zagorzałych zwolenników, jak i krytyków. Postulat zresztą podnoszony jest w programach wielu kandydatów. W tym również tych warszawskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.