Wrocław ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej dla trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Dokumentacja będzie gotowa w ciągu 13 miesięcy. Według założeń trasa miałaby zostać oddana pod koniec 2019 r.
Przedmiotem ogłoszonego przetargu jest opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej dla trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Projektanci muszą też przygotować warianty dla wybranych odcinków trasy oraz projekt budowlany i projekty wykonawcze z uzyskaniem wszelkich decyzji, uzgodnień i pozwoleń oraz pełnienie nadzoru autorskiego.
Jaki wariant dla pl. Orląt LwowskichTrasę podzielono na cztery odcinki: od pl. Orląt Lwowskich do Nabycińskiej (ok. 370 m), Nabycińska – Smolecka (tzw. Trasa Strzegomska – ok. 850 m), Smolecka – Nowodworska (ok. 2880 m) i Nowodworska – projektowana pętla za skrzyżowaniem Strzegomskiej i Rogowskiej (ok. 970 m). Dla pierwszego odcinka wykonawca musi przedstawić wariant maksymalny, przedstawiający rozwiązania docelowe, pozwalające na sprawną komunikację zbiorową oraz indywidualną oraz sposób włączenia torowiska w istniejący układ torowy na pl. Orląt Lwowskich – z przewidzianymi czterema rozjazdami dwutorowymi podwójnymi. Wariant uproszczony z kolei zawiera rozwiązania ekonomiczne, pozwalające na powiązanie trasy z placem, z minimalną ingerencją w geometrię istniejącego układu drogowego – z dwoma rozjazdami dwutorowymi podwójnymi. Zamawiający, po zapoznaniu się z tymi opracowaniami, poda wytyczne dla wariantu wynikowego.
Wytyczne dopuszczają, jako jedno z możliwych rozwiązań, wpięcie nowej trasy w ul. Robotniczą lub Braniborską – jeszcze przed samym placem Orląt Lwowskich, o ile komunikacja publiczna będzie miała zagwarantowaną przestrzeń niezajętą przez samochody (np. z wykorzystaniem idei śluzy). Istniejące jezdnie w rejonie placu mogą być przekształcone, o ile zachowane zostaną wszystkie relacje. W rejonie placu wykonawca musi przewidzieć możliwość kończenia jednej linii autobusowej.
Trasa z "estetycznymi osłonami wizualnymi"Dla dalszych odcinków przewidziano także chodnik i trasę rowerową. Wykonawca musi też przedstawić projekt „obustronnych, nieprzeziernych osłon wizualnych obszaru przyległego w formie np. zielone ściany lub innych estetycznych rozwiązań” na odcinku tzw. Trasy Strzegomskiej. Dla odcinka pomiędzy Smolecką a Nowodworską projektant ma wykorzystać istniejącą dokumentację dla wcześniej planowanego w tym miejscu metrobusa. Przewidziano powstanie stacji prostownikowej w rejonie estakady Gądowianka.
mat. WI
Nowa trasa zostanie powiązanie torów tramwajowych na Robotniczej z torami na Śrubowej. Istniejąca pętla przy Wrocławskim Parku Technologicznym zostanie przebudowana – z dwoma torami i wyjazdem tylko w kierunku Śrubowej. Nowa pętla na Nowym Dworze musi posiadać po dwa tory przelotowe, umożliwiające jednoczesny postój trzech tramwajów.
13 miesięcy na dokumentacjęTermin składania ofert mija 12 kwietnia. O wyborze zadecyduje przede wszystkim cena (95%). Pozostałe punkty można otrzymać za liczbę pobytów w ramach nadzoru autorskiego. Czas trwania realizacji zamówienia określono na 13 miesięcy od momentu jego udzielenia.
Realizację trasy tramwajowej na Nowy Dwór
zapowiedziano w maju 2015 r. Wcześniej Wrocław forsował pomysł budowy metrobusu (BRT). Jeśli uzyskanie decyzji środowiskowej dla trasy autobusowo-tramwajowej pójdzie zgodnie z planem to ogłoszenie przetargu na same roboty budowlane jest możliwe również w II połowie 2017 roku. Zakończenie robót i oddanie do użytku trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór planowane jest na koniec 2019 roku.