Prace budowlane przy budowie olsztyńskiej zajezdni tramwajowej mają zakończyć się 30 czerwca. – Już niewiele nam zostało do zrobienia – mówi Monika Tech, przedstawicielka firmy Budimex, odpowiedzialnej za realizację tej części inwestycji. Wszystko wskazuje na to, że zajezdnia bez problemu przyjmie niedługo pierwszego Solarisa Tramino.
Cały kompleks zajezdni składa się z hali głównej z ośmioma torami na 2,5 tys. m2, w której będą na co dzień stacjonować tramwaje oraz z hali warsztatowej, budynku administracyjnego i podstacji trakcyjnej. Dodatkowo powstał też tor obwodowy wokół zajezdni oraz tor techniczny o długości 132 m do prób hamulcowych.
Hala postojowa właściwie do ukończenia potrzebuje już tylko zamontowania sztywnego zasilania. Pomieści ona 18 tramwajów, choć Olsztyn zamówił na razie 15 Tramino. Większość prac odbywa się teraz w budynku napraw oraz w budynku biurowym. – Ostatnio zamontowaliśmy obrotnice w budynku napraw – informuje Monika Tech. Mają one długość jednego wózka tramwajowego. Po zdemontowaniu od wagonu takiego wózka, będzie on obracany na prostopadły tor, który prowadzi do specjalnych sal warsztatowych.
Poza obrotnicami wózków i kanałami do napraw, w hali warsztatowej znajduje się już także tokarka podtorowa. – Służy do toczenia kół tramwajów – wyjaśnia przedstawicielka Budimexu.
Po stronie wschodniej zajezdni znajduje się także tor obwodowy, który łączy dwa krańce budynku zajezdni. W zależności od potrzeb, pojazd będzie mógł się ustawić na torze postojowym w hali odpowiednim członem. Tuż obok toru obwodowego znajduje się tor do jazdy testowej.
Zajezdnia dla tramwajów powstaje na terenie dzisiejszej bazy MPK Olsztyn (operatora autobusowego). Tramwaje dojeżdżać będą do niej dwutorowym torem technicznym, który od dworca głównego powstaje wzdłuż ulic Dworcowej i Towarowej, a buduje go Torpol. Prace budowlane, prowadzone przez Budimex i KZN Rail, znajdują się już na finiszu. Zakończenie tej części inwestycji planowane jest na 8 sierpnia. Jej wartość wynosi 88,8 mln zł, a środki na realizację umowy pochodzą ze środków własnych Olsztyna (15%) i środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 (85%).
Wjazd na teren zajezdni
Hala postojowa
Hala warsztatowa
Budynek biurowy Budynek ogólny Tor prób
Wszystkie zdjęcia: Martyn Janduła