We wtorek w Zakopanem uroczyście zaprezentowano dwa pierwsze autobusy Solaris Urbino 8,9 LE, które od 11 kwietnia zaczną wozić pasażerów w ramach komunikacji miejskiej. Miasto pod Tatrami po raz pierwszy zyskało komunikację miejską. W sierpniu powinny tam trafić dwa kolejne autobusy.
Podczas wtorkowej uroczystości pojazdy zostały poświęcone, burmistrz Zakopanego Leszek Dorula przeciął wstęgę, a przedstawiciele Solarisa przekazali urzędnikom symboliczne klucze do autobusów. Potem w pierwszy kurs po mieście pojechali urzędnicy miejscy, powiatowi i radni. Autobusy mogli też obejrzeć mieszkańcy. Zostaną zaprezentowane jeszcze w sobotę (9 kwietnia) podczas koncertu na Placu Niepodległości, a w poniedziałek rozpoczną regularne kursy.
Komunikacją Miejską w Zakopanem,
która ma już nawet własny profil na facebooku, będzie zarządzać miejska spółka TESKO, która do tej pory zajmowała się głównie sprawami związanymi z oczyszczaniem miasta. TESKO pozyskało solarisy w ramach leasingu operacyjnego. To pojazdy mieszczące 57 pasażerów, z czego 23 na miejscach siedzących, z nowoczesnym wyposażeniem, w tym biletomatami obsługiwanymi w czterech językach, oraz napędzane silnikiem spełniającym emisję spalin Euro 6.
W autobusach będą obowiązywały wszystkie ulgi ustawowe. Dodatkowo będzie ona bezpłatna dla osób, które ukończyły 65 lat, a także dla kierowców, którzy będą się mogli wylegitymować dowodem rejestracyjnym samochodu z opłaconym OC. Zwykli pasażerowie zapłacą 3 zł za normalny bilet i 90 zł za miesięczny. Pierwsza linia, oznaczona numerem 14 będzie pętlą zaczynającą się i kończącą w okolicach Dworca PKP. Planowana na sierpień druga linia będzie obsługiwała trasę Cyrhla – Krzeptówki.
Według rozkładu autobus będzie pokonywał trasę linii nr 14 w nieco ponad pół godziny. Problemem może się jednak okazać częstotliwość kursów, bo autobusy w każdą stronę będą jeździły mniej więcej… raz na dwie godziny. Poza kursami rano, gdy będą odjeżdżały częściej, w takim odstępie można się spodziewać kolejnych autobusów na przystanku. „Mniej więcej”, bo kursy i tak nie będą realizowane w regularnych odstępach czasu. Będzie ich po dziewięć w każdą stronę w ciągu dnia.
Ten problem może się jednak szybko skończyć. Pierwsza zakopiańska linia ma nr 14, bo,
jak pisaliśmy jakiś czas temu, miasto ma zamiar w przyszłym roku przyznać koncesję na pełniejszą obsługę transportową miasta. W sumie ma to być 15 linii.