Zakopane wybrało ofertę w przetargu na dzierżawę czterech autobusów. Jedyną ofertę złożyło konsorcjum Solaris i Millenium Leasing. Miasto zamierza udzielić też koncesji na obsługę kilkunastu linii komunikacyjnych od 2017 r.
Zakopiańska spółka TESKO , która będzie odpowiedzialna za obsługę komunikacji miejskiej w Zakopanem,
prowadziła przetarg na dzierżawę czterech niskopodłogowych autobusów klasy MIDI.
Jedyną ofertę złożyło konsorcjum Solaris i Millenium Leasing, który chce dostarczyć pojazdy za ok. 4 mln 438 tys. zł. Dzierżawa obejmuje okres 48 miesięcy. W tym tygodniu zamawiający oficjalnie poinformował o rozstrzygnięciu przetargu i wyborze tej oferty.
Fabrycznie nowe, ok. 9-metrowe pojazdy mają pomieścić 55 pasażerów, z czego 25-28 na miejscach siedzących (co najmniej dwa dostępne z poziomu podłogi). Autobusy powinny być dwudrzwiowe, w układzie 1–2–0. Autobusy powinny być wyposażone w biletomaty, przyjmujące monety i karty płatnicze. Urządzenie powinno też umożliwiać zmianę waluty płatności na euro. Autobusy mają być dostarczone w dwóch transzach – po dwa w marcu i w sierpniu.
Dostawa autobusów budzi sporo emocji. Dotąd turystyczne Zakopane nie miało własnej komunikacji miejskiej. Jej rolę spełniały prywatne busy, chociaż przewoźnicy nie zapewniali pełnej obsługi, zwłaszcza poza sezonem. Teraz miasto chce
uporządkować komunikację i uruchomić m.in. własne połączenia. – Mamy świadomość, że musimy stworzyć komunikację lokalną, publiczną, która mogłaby obsłużyć ruch turystyczny i zapewnić mieszkańcom możliwość poruszania się tym transportem –
tłumaczył w sierpniu Wiktor Łukaszczyk, wiceburmistrz Zakopanego. – Przygotowujemy obecnie uruchomienie dwóch linii komunikacji miejskiej obsługujących rejony miasta, gdzie występują problemy z dostępnością komunikacji dla mieszkańców miasta, szczególnie w okresie poza sezonem turystycznym – mówił Łukaszczyk.
Pomysłem zakopiańskiego samorządu jest uruchomienie dwóch linii komunikacji miejskiej. – Jedna z tras to „pętla” Dworzec PKP – Olcza – Wojdyły – Dworzec PKP, druga to linia Cyrla – Dworzec PKP – Krzeptówki – Dworzec PKP – Cyryla. Te dwie linie obsługiwane będą przez Spółkę Komunalną TESKO, natomiast nie zakładamy, że całość transportu realizowana będzie przez spółkę miejską. Transport prywatny jest w Zakopanem bardzo dobrze rozwinięty, dlatego będziemy na bazie obecnego transportu prywatnego, określając wymogi i wytyczne, tworzyć uporządkowany transport publiczny. Moglibyśmy wówczas dopłacać tam, gdzie byłaby taka potrzeba – mówił Wiktor Łukaszczyk.
Niedawno Zakopane zamieściło ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia przetargu na świadczenie usług transportu publicznego na terenie gminy. Przedmiotem 36-miesięcznej koncesji od 1 stycznia 2017 r. będzie kilkanaście linii o charakterze użyteczności publicznej.
W dokumentacji wymieniono następujące trasy:
- 1 Rejon Dworców – Kuźnice – Rejon Dworców
- 3 Rejon Dworców – Olcza Wojdyły – Rejon Dworców
- 4 Hotel „Kasprowy” – Kuźnice – Hotel „Kasprowy”
- 5 Rejon Dworców „Fis” – Kuźnice – Rejon Dworców „Fis” przez Guty, Olczę
- 7 Olcza Stachonie – Kuźnice – Olcza Stachonie
- 8 Rondo Bronisława Czecha – Kuźnice – Rondo Bronisława Czecha
- 9 Rejon Dworców – Kuźnice – Rejon Dworców
- 12 Rejon Dworców – Dolina Strążyska – Rejon Dworców przez Kuźnice
- 13 Rejon Dworców – al. 3 Maja – Olcza – Harenda – Spyrkówka – Rejon Dworców
- 14 Rejon Dworców – Bachledy – Guty – Olcza – Rejon Dworców
- 15 Ciągłówka NCWR – Rejon Dworców – Olcza – Kościuszki –Pomnik Ognia
- 16 Ciągłówka NCWR – Olcza – Rejon Dworców „Fis” – Ciągłówka NCWR
- 17 Rejon Dworców „Fis” – Kuźnice – Rejon Dworców „Fis”
- 20 Rejon Dworców – Olcza Rybkówka – Rejon Dworców
- 22 Rejon Dworców – Cyrhla – Hrube – Pomnik Ognia