Warszawski Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wykonanie koncepcji pasów i przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i Emilii Plater przy Dworcu Centralnym. Udogodnienia pojawią się być może na obu wlotach Alej. To wstęp do przywracania przestrzeni ścisłego centrum niezmotoryzowanym uczestnikom ruchu.
O tym, że centrum Warszawy jest nieprzyjazne dla pieszych, pisaliśmy wielokrotnie. Mieszkańcy muszą pokonywać dystans kilkuset metrów do najbliższego przejścia podziemnego, by dostać się na drugą stronę Marszałkowskiej czy Alej Jerozolimskich – nie wspominając o rowerzystach czy niepełnosprawnych.
Miasto zapowiada zmiany. – Trzeba spokojnie cywilizować ruch w ścisłym śródmieściu. Chcemy, by pieszy czuł się w centrum miasta dobrze, a na pewno znacznie lepiej niż dzisiaj – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
We wrześniu radni
przyznali środki na pasy dla pieszych i przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu Emilii Plater i Alej Jerozolimskich. ZDM prowadzi właśnie przetarg na opracowanie projektu budowlano-wykonawczego dla przebudowy tego obszaru. Wyłoniony wykonawca będzie miał czas na przygotowywanie projektu do 24 kwietnia 2016 r. Według zapowiedzi przebudowa ma zostać przeprowadzona w przyszłym roku.
Autorzy opracowania będą musieli przeanalizować dwa warianty inwestycji. W jednej pasy i przejazdy miałyby pojawić się na wszystkich wlotach skrzyżowania. Druga zakłada wytyczenie pasów i przejazdów przez Emilii Plater i tylko na zachodnim wlocie Alej Jerozolimskich, bliżej dworca. Elementem projektu w obu wariantach jest też korekta geometrii skrzyżowania, wybudowanie wysepek dla pieszych w rejonie torowiska, doprowadzenie do Alej drogi rowerowej znajdującej się w ciągu Emilii Plater oraz rozważenie możliwości wytyczenia pasa do skrętu w prawo na zachodnim wlocie Alej Jerozolimskich.
Projektanci muszą oszacować koszty, zakres przebudowy infrastruktury podziemnej oraz przeprowadzić analizy ruchu. Decyzję o wyborze określonego wariantu podejmie zamawiający z Inżynierem Ruchu. „Musimy wziąć pod uwagę interes kierowców, tak, aby wprowadzone rozwiązania nie pogorszyły warunków jazdy i przepustowości” – zapewnia Zarząd Dróg Miejskich.
Centrum Warszawy jest
na granicy przepustowości, dlatego też władze miasta podejmują działania na rzecz
zmniejszenia przeładowania ruchem ścisłego centrum i uczynienia tego obszaru bardziej przyjaznym dla niezmotoryzowanych. Wśród większych zmian zapowiadane są m.in.
przejścia na rondach Dmowskiego oraz Czterdziestolatka. Nie wszędzie jednak wystarczy „kubeł z farbą” – potrzebna jest większa ingerencja, przez co wdrażanie nowych rozwiązań wymagać będzie czasu. Niedawno też, w ramach projektu Zagospodarowanie Nowego Centrum Warszawy, który ma uczynić ścisłe śródmieście bardziej przyjaznym dla pieszych, ogłoszono przetarg na projekt
wytyczenia nowego placu centralnego z parkingiem podziemnym w rejonie pl. Defilad. Wiosną przeprowadzony ma też być
eksperyment z wyłączeniem ruchu na tzw. placu pięciu rogów.