Niebawem w Zgierzu pojawić ma się nowa linia autobusowa. Jej uruchomienie będzie odpowiedzią samorządu na zawieszenie tramwajowej linii 46, która obsługiwała duże osiedle Proboszczewice w północnej części miasta.
Władze Zgierza zamierzają uruchomić nową linię autobusową, która zapewni lepsze skomunikowanie z centrum miasta peryferyjnej dzielnicy Proboszczewice. To właśnie z perspektywy tej części Zgierza dużym problemem jest zawieszenie kursowania tramwajowej linii 46 z Łodzi do Ozorkowa, bo połączenie stanowiło podstawowy środek transportu publicznego zarówno w relacjach miejskich, jak i aglomeracyjnych. Plany zapewnienia alternatywnego rozwiązania zapowiedział w styczniu Bohdan Bączak, wiceprezydent Zgierza.
Do Łodzi z przesiadką na pociąg – Jednym z priorytetów władz naszego miasta jest usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej na ternie miasta Zgierza – zapewnia dziś Iwona Boberska, kierownik Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu. – W związku z tymczasowym zawieszeniem linii tramwajowej nr 46 zapewniam, że miasto czuwa nad nieprzerwanym zapewnieniem transportu zbiorowego dla osiedla Proboszczewice zarówno [w relacjach] z miastem Łódź, jak i z kluczowymi miejscami w samym Zgierzu – dodaje. Potwierdza przy tym zamiar utworzenia nowego połączenia, które uzupełniłoby ofertę tworzoną przez zastępczą linię autobusową Z46 (obsługuje ją łódzkie MPK).
– Miejskie Usługi Komunikacyjne w Zgierzu są w trakcie opracowywania szczegółów uruchomienia nowej linii i jej rozkładu jazdy – wskazuje nasza rozmówczyni. Już dziś prezentuje przy tym planowany przebieg kursów. Miałyby one rozpoczynać się w Lućmierzu, a kończyć – przed zgierskim dworcem kolejowym. Autobusy jechałyby kolejno ulicami Ozorkowską, Łęczycką, Musierowicza, Piątkowską, Piłsudskiego, 1 Maja do pl. Kilińskiego, a dalej Długą, Cezaka i Kolejową.
Markab sprowadził używane autobusy gazoweNa razie nie wiadomo, kiedy konkretnie linia rozpocznie swoje kursowanie. – Szczegóły będą możliwe do przedstawienia po zakończeniu wszelkich procedur niezbędnych do uruchomienia połączenia – wskazuje jedynie przedstawicielka MUK. Z pewnością jednak obecnie łatwiej będzie wygospodarować niezbędny do rozszerzenia siatki komunikacyjnej tabor. Miejscowe przedsiębiorstwo Markab przed kilkoma dniami rozpoczęło bowiem eksploatację pięciu sprowadzonych jako używane mercedesów citaro zasilanych CNG.
Przypomnijmy, że utrudnienia w obsłudze Proboszczewic były jednym z głównych motywów protestów organizowanych
w sprawie linii 46. – Linię tę zamknięto z powodu nadmiernego wyeksploatowania przewodu jezdnego, czyli drutu zawieszonego nad torem służącego do dostarczania do wagonów tramwajowych prądu elektrycznego. [Tymczasem] sygnały na temat niewłaściwego stanu przewodu nie pojawiły się kilka tygodni czy miesięcy temu, a były znane wiele lat wstecz – mówi Adam Rembak, przedstawiciel Stowarzyszenia na rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim. – Od 17 września 2012 r. w urzędach miasta Zgierza, gminy Zgierz, gminy Ozorków i miasta Ozorkowa znajduje się dokument wskazujący pilną potrzebę jego wymiany – dodaje, przekazując skan pisma w tej sprawie nadanego wówczas do okolicznych samorządów przez łódzki Zarząd Dróg i Transportu.