W tym tygodniu rozpocznie się remont wspólnego torowiska tras 45 i 46 w Zgierzu. Dzięki pracom możliwe ma być przywrócenie ruchu na krótszej odnodze biegnącej do pl. Kilińskiego. Dalsze losy linii ozorkowskiej pozostają tymczasem nieznane, bo działania wymagają porozumienia pomiędzy wszystkimi gminami, przez które przebiega trasa.
Władze Zgierza jednoznacznie potwierdzają plany ponownego uruchomienia komunikacji tramwajowej na linii nr 45, której trasa kończy się na zgierskim placu Kilińskiego Podłódzkie miasto może więc samodzielnie – bez porozumienia z gminami położonymi dalej od Łodzi – podjąć działania mające na celu odtworzenie parametrów torowiska, które pozwoliłyby na wznowienie ruchu, który
zawieszony został w minioną sobotę. Pierwszym krokiem ma być remont odcinka Helenówek – Kurak.
Remont ma znaczenie także dla linii 46Fragment ten zaczyna się na granicy Łodzi i Zgierza, a kończy na rozwidleniu tras zgierskiej i ozorkowskiej. Jego remont jest więc niezbędny także z punktu widzenia ewentualnego wznowienia komunikacji na linii 46, której w ostatnim czasie
poświęciliśmy bardzo wiele uwagi. – Jednym z priorytetów władz Zgierza jest usprawnienie komunikacji miejskiej, która z jednej strony umożliwi wygodne i szybkie przemieszczanie się po mieście, a z drugiej bezproblemowe dotarcie do Łodzi i z powrotem – tłumaczy Renata Karolewska, pełnomocnik ds. komunikacji społecznej Urzędu Miasta Zgierza.
Samorząd wnioskował w zeszłym roku o przyznanie dotacji na remont torowiska do stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny, które pełni funkcję instytucji pośredniczącej w rozdzielaniu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. – Całkowity koszt inwestycji to 12 mln 700 tys. zł, z czego niemal 9 mln zł ma pochodzić z dofinansowania w ramach ŁOM – stwierdza przedstawicielka miasta. Na razie dofinansowanie przedsięwzięcia nie jest jeszcze pewne.
Parkingi dla samochodów i miejskie stacje rowerowe – Dzięki zaangażowaniu środków miasta remont rusza w tym tygodniu – zapewnia jednak Renata Karolewska. – Zacznie się on m.in. od demontażu trakcji, jak również kolejno od wymiany słupów i ponownego montażu przewodu jezdnego – usłyszeliśmy. Docelowo ma zostać przeprowadzona kompleksowa modernizacja torowiska. – Inwestycja obejmie także wytyczenie i oznakowanie nowych dróg rowerowych, budowę parkingów dla rowerów przy węzłach przesiadkowych, tworzenie miejsc parkingowych dla samochodów, budowę nowych przystanków, wiat, ławek, automatycznego systemu zasilania czy systemu informatycznego do obsługi wypożyczeń rowerów miejskich – wyliczają władze Zgierza.
Od niedzieli ruch pomiędzy Łodzią a Zgierzem przejęły autobusy zastępcze. Linia oznakowana jako Z45 kursuje rzadziej niż wcześniej 45 – co 30, a nie co 24 minuty (w dni robocze). – Czas przejazdu ulega skróceniu – zauważa jednak Renata Karolewska. – Przejazd ze Zgierza do Łodzi zajmuje około 10–15 minut – wskazuje.