Wciąż ważą się losy unijnego dofinansowania do remontu krótkiego odcinka trasy tramwajowej w Zgierzu. Inwestycja jest niezbędna, by przywrócić ruch na łączącej miasto z Łodzią linii 45. Tymczasem lokalny samorząd nie złożył na razie wniosku do stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny, które odpowiada za rozdział środków ZIT w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
W marcu informowaliśmy o
znaczących postępach w sprawie finansowania remontu torów tramwajowych na terenie Zgierza. Od lutego nieczynna jest nie tylko linia 46 do Ozorkowa, ale także jej odnoga do zgierskiego pl. Kilińskiego. Tramwaj, który stanowił podstawowy środek transportu łączący satelickie miasto ze stolicą aglomeracji, od kilku miesięcy nie wyjeżdża więc poza granice Łodzi.
Zgierz planuje remont krótkiego odcinka od granicy z Łodzią do przystanku Kurak, gdzie rozwidlają się obie linie – zgierska i ozorkowska. Założone prace pozwoliłyby na wznowienie przewozów przede wszystkim na krótszej z nich, bo negocjacje pomiędzy samorządami dotyczące ewentualnego przywrócenia ruchu na trasie 46 Łódź – Zgierz – Ozorków
nie przyniosły na razie przełomu. Jak poinformowało nas stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny, władze Zgierza miały czas na przygotowanie dokumentacji odpowiedniego projektu pozakonkursowego do 30 kwietnia.
Przypuszczalny koniec remontu już w przyszłym rokuDotychczas jednak wniosek o dofinansowanie inwestycji nie trafił do instytucji pośredniczącej w przydzielaniu środków z instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. – Kończą się ustalenia i procedury związane ze złożeniem projektu. Szacujemy, że może to potrwać jeszcze około tygodnia, może dziesięć dni – potwierdziła Renata Karolewska, pełnomocnik ds. komunikacji społecznej w Urzędzie Miasta Zgierza.
Według założeń UMZ remont torowiska tramwajowego ma zostać przeprowadzony w ramach nieco szerszego programu komunikacyjnego. – Jeśli chodzi o projekt „Poprawa jakości, funkcjonowania i rozwój oferty systemu transportowego na terenie Gminy Miasto Zgierz”, to jest to kompleksowe przedsięwzięcie infrastrukturalne, które ma przyczynić się do zwiększenia wykorzystania transportu publicznego oraz do osiągnięcia niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności w mieście. Realizacja projektu jest zaplanowana na lata 2018 – 2019 – opisuje nasza rozmówczyni, dodając, że jego realizacja przyczynić się ma także do poprawy bezpieczeństwa ruchu.
Planowane są udogodnienia dla rowerzystów – Przedmiotem inwestycji jest przebudowa trasy tramwajowej na odcinku od granicy administracyjnej miasta Łódź (rejon pętli tramwajowej Helenówek) do węzła rozjazdowego Kurak (skrzyżowanie ulic Łódzkiej i 1 Maja) – tłumaczy. – Ponadto w ramach zadania planuje się budowę: pięciu obiektów Bike & Ride na 50 miejsc postojowych, trzech obiektów Park & Ride (łącznie na 50 miejsc) oraz odcinka drogi dla rowerów. Orientacyjny koszt całkowity projektu ma wynieść 12 mln 700 tys. zł, a dofinansowania – 8 mln 776 tys. zł – uzupełnia.