MUK Zgierz zapewnia, że chce współfinansować prace nad projektem Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego i wielokrotnie informował o tym władze Łodzi. To odpowiedź na stanowisko łódzkiego ZDiT, który wskazywał, że brak zabezpieczenia środków na ten cel jest jedną z przyczyn wstrzymania prac nad dokumentacją projektową.
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy
materiał dotyczący wstrzymania prac nad projektem Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Miał on być wspólnym przedsięwzięciem Łodzi i okolicznych gmin eksploatujących podmiejskie linie tramwajowe, których stan techniczny wymaga coraz pilniejszej kompleksowej modernizacji. Łódzki Zarząd Dróg i Transportu nie zlecił jednak przygotowania uzupełnienia dokumentacji projektowej, bo twierdzi, że część gmin nie zabezpieczyła niezbędnych na ten cel środków, co blokuje możliwość dalszego procedowania sprawy.
Zgierz: O zabezpieczeniu środków informowaliśmy wielokrotnie – Nie otrzymaliśmy potwierdzenia finansowego [zabezpieczenia środków] na koreferat ze strony Pabianic, Ksawerowa i Zgierza, dlatego nie możemy podjąć dalszych działań – powiedział nam Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Jeszcze przed publikacją naszego materiału informację tę zdementowała telefonicznie Iwona Boberska, kierownik Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu. W przesłanym wczoraj do naszej redakcji obszernym stanowisku w tej sprawie przywołuje ona kilka pism, jakie Zgierz wystosował w tej sprawie do władz Łodzi. – Cytowana wypowiedź rzecznika ZDiT wymaga sprostowania – podkreśla.
– Miejskie Usługi Komunikacyjne wielokrotnie kierowały do ZDiT oraz do Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi informacje o zabezpieczeniu kwoty na wykonanie koreferatu – czytamy. Iwona Boberska podkreśla również, że już w piśmie z 8 maja do ZIM prezydent Zgierza Przemysław Staniszewski wyrażał zdziwienie, że Łódź oczekuje ponownego potwierdzena zabezpieczenia środków. Miał on również przypomnieć, że deklaracje w tej sprawie samorząd Zgierza składał także na spotkaniach z udziałem prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej. Wolę współfinansowania koreferatu miał wyrazić także w późniejszym piśmie zastępca prezydenta Zgierza Bogdan Bączak.
Dokument miał powstać jeszcze w zeszłym roku – Próba obarczenia winą miasta Zgierz i MUK za brak sporządzonego koreferatu jest ogromnym zaskoczeniem – ocenia Iwona Boberska. Dodaje, że ZDiT, który przygotowywał procedurę wyboru wykonawcy dokumentacji, kilkukrotnie nie dotrzymał zakładanych wcześniej terminów ukończenia prac nad koreferatem, z których pierwszy upłynął wraz z końcem 2016 r. Kolejny wyznaczono zaś na koniec marca tego roku.
– Przy kolejnych przesunięciach nie wskazywano jako przyczyny niezabezpieczenia przez miasto Zgierz środków na ten cel – mówi. Choć przy każdej zmianie harmonogramu pytaliśmy o powody tej decyzji ZDiT, w przesyłanych do redakcji odpowiedziach informacja o braku zabezpieczenia środków przez Zgierz pojawiła się obecnie dopiero po raz pierwszy. Tym niemniej
ZDiT informował wcześniej ogólnikowo, że nie wszystkie samorządy przysłały w tej sprawie jednoznaczne stanowiska.
Czy dalsza współpraca będzie możliwa?W piśmie kierownik MUK stwierdza także, że liczy na dalszą współpracę z innym samorządami regionu. – Władze Zgierza są bowiem zdeterminowane, aby utrzymać połączenie tramwajowe z Łodzią – deklaruje jednoznacznie Iwona Boberska. – Miasto ma zabezpieczone w budżecie środki na realizację umowy z wykonawcą uzupełnień i koreferatu dla projektu ŁTM – kończy.